Helium i lackburk?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har på senare tid upplevt ett problem, min båtfernissa torkar och bildar ett skinn längst ner.

Detta hände inte i början av burken utan när den började ta slut.

Jag misstänker att mängden kvarvarande luft i burken blir så stor att lacken nästan torkar.

Jag uppskattar att jag har fått slänga säkert 1 dl lack av 7,5dl pga detta, vilket inte bara är tråkigt utan även meckigt.

Nu lurar jag på en lösning dvs att jag sprutar i Helium i burken precis innan jag stänger den för då borde inte lacken kunna torka eftersom Helium är en ädelgas som dels är ofarlig dels inte reagerar med nåt.

Så för att spara lack tänkte jag börja göra såhär och tar eventuellt hjälp av : https://www.clasohlson.com/se/Heliumkit ... er/31-8151.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Nerre »

Knepet som jag har lärt mig är att ställa burken uppochner.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ställ burken upp och ner när du har lackat klart, då får du inget skinn på ytan, det hamnar i botten. Då blir det bara så mycket luft kvar i burken mellan lagren som bildas som du har förbrukat färg just det tillfället och mindre luft ger ju mindre tjocka lager. :)

Nerre han före medan jag skrev men jag postar ändå.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av lillahuset »

Farsan brukade hälla vatten i burkarna.
Men det var länge sedan när båtfärgen och fernissan förmodligen var baserade på något som numera är förbjudet.
När han skulle använda färgen hällde han bara av vattnet och målade. Lite kvarvarande vatten verkade inte spela någon roll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka härliga tips, tack!

Vända burken uppochner, det hade jag aldrig kommit på :)

Vatten i burken är ju också rätt lysande för lacken reagerar ju inte med vatten ändå :)

Fast jag förstod inte riktigt SeniorLemurens förklaring, om man vänder burken uppocner då borde det nästan bildas ett vakuum "ovanför" lacken (ty nu är den uppochner), det borde sedan inte bli nåt skinn alls "ovanför" lacken för där finns ingen luft, eller?

Så när man sedan vill bruka lacken och vänder burken rätt ja då bildas det väl vakuum uppifrån igen men vid själva öppnandet smyger det in luft fast då ska man ju lacka under en begränsad tid så det hinner aldrig bli nåt skinn.

Hur fel är jag ute nu?

MVH/Roger
PS
Men om det är ett strikt vakuum i botten så borde inte lacken kunna ta sig ner till locket när man vänder burken uppochner men luften bubblar väl igenom lacken antar jag. :humm:

Slutligen, törs man vända burken uppochner? :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av tecno »

Slutligen, törs man vända burken uppochner?
Ja, så länge du inte har maroderat locket så den inte håller tätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag har det, när man stänger den halvfulla burken har man luft längst upp, när man sedan vänder burken uppochner så, pga lackens kompression/massa, så trycks luften undan och igenom lacken och lägger sig i botten på burken (läs "överst"), här bildas sedan lite skinn för här finns luft men varje gång vi vänder burken rätt så hamnar skinnet nederst dvs under lacken och vi får på detta sätt en succeviv bildning av skinnlager MEN vi behöver aldrig göra nåt åt det, det är bara att vända burken rätt och måla.

Upprepar dock, vågar jag vända burken uppochner?

Senast förvarade jag den lite desperat i en plastpåse (tänkte att det läckte :D ), eventuellt bör jag fortsätta göra så MEN med nosen neråt.

Stort tack för detta!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av lillahuset »

I huset i skogen hade vi i en skrubb en STOR färgfläck på golvet som berodde på slarvigt stängd färgburk som förvarats upp och ner. Det var svårt att få loss locket när burken skulle ut. Försiktigt arbete med stämjärn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var får du helium från? Du har ju annars sådana där "vinräddare" där man fyller en halvdrucken flaska med argon för att vinet inte ska oxidera.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Castor »

Om du fasar för att vända burken, prova att lägga gladpack ovanpå färgen, det fungerar hyggligt. Lite kladd när man ska måla nästa gång bara.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av ochkl0620 »

Uhm, om man här ner lacken i flaskor likt trälim då?
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Findecanor »

Ädelgaser tenderar att läcka ut extremt lätt även om burken är tillräckligt tät för färg, särskilt om gasen är lättare än luft.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av rvl »

Om burken inte håller för lack (risk för läckage med upochnedvänd burk) så kan ja garantera att helium läcker ut illa kvickt. Du får också problem med påfyllningen plus att jag misstänker att "ballonghelium" kanse är långt ifrån rent från början. Jag fördömer inte iden helt och hållet, men skulle i så fall definitivt rekommendera nån annan gas.

När du spekulerde om vad som händer när man vänder burken uppochned lät det som om du har nåt jääääkligt trögflytande i mycket smal burk. Kanske du borde ta ett glas med vatten och vända och se vad som händer? 8)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av GastonDeVille »

Skulle det funka med en liten ventil och pumpa ur och skapa lite lätt vacuum?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av SeniorLemuren »

rvl skrev: Kanske du borde ta ett glas med vatten och vända och se vad som händer? 8)
Ja det är ju klassiskt.1 minut 20 sekunder in i videon får man svaret på den frågan.
Skriv svar