Tips om riktigt bra kontaktlim

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av Glenn »

Jag skulle behöva ett BRA kontaktlim, av den gamla sorten som fäster på alla underlag och sen sitter.

På ett tidigare jobb limmade vi 3cm tjocka kompakta skumskivor till rör, man penslade bara på industrikontaktlim på båda ytorna, väntade lite och tryckte sen ihop kanterna och det satt.

..Skulle man försöka det med skämten till kontaktlim jag hittar idag skulle det säga "FJONG" och skivorna skulle återgå till att vara plana.. Enligt någon i en färgaffär där jag frågade så beror det på att den gamla typen gick att sniffa så dom säljs inte längre till privatpersoner, suck.

Helst ska man kunna köpa det i hyfsat vettig förpackning, limmet vi använde där såldes bara dunkvis så det första vi gjorde var att hälla upp det i 1l-burkar.

Just nu ska jag limma tyg mot glasfiber i konstiga former, men ofta vill man limma mot metall.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av lillahuset »

Kan du inte bara gå tillbaks till din tidigare arbetsplats (eller någon liknande) och be att få byta till dig en skvätt lim mot lämpligt antal tårtor. Tårtor är en ganska effektiv valuta. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av Glenn »

Jo, om dom hade funnits kvar så, men dom blev uppköpta och nedlagda, man behöll bara personalen och kundregistret ungefär.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av gkar »

Jag har provat flertalet limmer mellan ett hårt material och skumplast och det som fungerar bäst är gammalt klassiskt kontaktlim med snusk.
Casco S9 Super tex.

Sedan finns det en bunt vattenbaserade limmer, de brukar fungera bra så länge man inte limmar saker i taket, det kryper loss efter en tid.
En del vattenbaserade kontaktlimmer kräver dock högt presstryck, tex 3kg / cm2... Låter kanske inte så mycket, men det blir 30 ton/m2...
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av GastonDeVille »

Kom att tänka på skomakare. De har rätt bra lim som håller ihop en skosula och annat. Annars finns polyuretanlim som påminner om kontaktlim.
https://www.galindberg.se/sv/nyheter/20 ... yuretanlim
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av Glenn »

gkar: S9 super verkar hyfsat lätt att få tag i, finsn både hos k-rauta och bauhaus, hyfsat billigt också (139 spänn för en liter) så det kan man ju testa.

gastondeville: jag tänker på skummande hårt lim när jag tänker polyuretan, men enligt den länken verkar det finnas många olika sorter.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av gkar »

Kolla datumet på limmet. De brukar torka i brukarna!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips om riktigt bra kontaktlim

Inlägg av TomasL »

Lim för isolering är riktigt bra, Sök efter "Armaflexlim"
Skriv svar