Hur limma metall mot trä?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja fästkuddar är ett rätt underskattat sätt att "limma" saker, kan fästa som tusan på i princip allt och de går i regel att ta bort (men värre är det med klistret, bensin rekommenderas).

Fast som du säger, i det här fallet har jag inte råd med att dom bygger 1mm.

Tack för tipset, dock!

MVH/Roger
PS
Var nära att jag köpte mig en tub PL400 idag men pga andra utgifter, såsom lite fiskegrejer, så kom jag på att jag inte har råd denna vecka (kör ju en frivillig veckopeng :) ).
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av tecno »

Finns ju monteringstape från bl.a 3M i olika bredder, nackdelen är att det är dyrt som skurken såvida man inte använder detta i produktion men för 'one-off' jobb är det nog väl dyrt. Kolla med någon skyltbutik om de har detta på ark så kanske det blir lite mera humana priser.

Dock ska man veta hur man monterar, hugger som bara den och det går inte att göra om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:cinc: Hur gör man för att det ska bli starkt?

Annars funkar långsamt epoxi väldigt bra om det får härda i värme. En GLÖDlampa i en wellpapplåda och gärna ett gammalt täcke eller filt över så blir det mumsigt varmt. 8)
Snabbepoxy har jag aldrig lyckats riktigt bra med.
Det är märkligt med snabbepoxy, jag kommer ihåg när det kom och då iform av en gul ask med en bild på en bil som sas kunde lyftas på fem minuter.

Dessa "gula" snabbhärdande epoxy använde jag sedan i många år och hade aldrig några problem, de blev stenhårda på fem minuter.

Men när dom försvann från marknaden har jag aldrig mer lyckats få snabbepoxy att fungera, det enda tvåkomponents-"lim" jag faktiskt får att härda på kort tid är Plastic Pdding (Kemiskt trä).

MVH/Roger
PS
När jag tänker efter så har jag nog provat gul epoxy på senare tid också men då plötsligt utan framgång. Tilläggas skall att jag alltid är noga med lika mängd och noggrann omrörning.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Sverige »

Provat JB Weld?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Spisblinkaren »

Aldrig hör talas om, vad är det?

MVH/Roger
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Findecanor »

J-B Weld är ett amerikanskt epoxy-fabrikat, med lite förtjockningsmedel av olika slag i och som klarar värme bra. Jag har aldrig sett det i Sverige. Har du hittat det någonstans?

Jag är annars en stor fan av långsamt härdande epoxy, särskilt med fyllnadsmedel.
Buiker för båt-tillbehör och Biltema har olika sorter.
För små grejer borde Biltema's Epoxi, Superstark funka. Det har konsistens lite som messmör och rinner inte. Det borde vara ganska likt JB-Weld tror jag.

Annars brukar jag blanda eget spackel/tjockt lim av lamineringsepoxy och fyllnadsmedlen: colloidal silica (konsistens), talk (slipa), mikroballonger (fyllnad), mikrofiber (styrka) eller bara sågspån, beroende på vad jag vill göra.

Plastic padding är baserat på polyester senast jag kollade, och polyester har rätt dålig vidhäftning. Dessutom har det ganska stor andel fyllnadsmedel beroende på produkt.

Epoxy, polyester och många andra lim är känsliga för temperatur, så kolla först vad det har för temperaturintervall.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av limpan4all »

PL400 är ett rent lösningsmedelsbaserat lim som innehåller mycket "gummi". Det innebär att man alltid kan lösa limrester med bensin, skall det inte vara inomhus så kan man använda 95 eller 98 oktanig handelsbensin, Skall det vara i mera kontrollerade miljöer läs inomhus så är kemiskt ren bensin att föredra. Det innebär att man kan förtunna PL400 till lämplig konsistens för att minska spalttjockleken och även för att förlänga användbarheten på resterna i tuben. Jag brukar klämma ut resterna i en tom plåtburk (oanvänd färgburk som man köper i färgaffärer som blandar egna färger) hälla på bensin sedan på med locket och förvara svalt samt skaka den då och då. Då har jag en tunn penslingsbar PL400 som annars bara skulle slängts.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Spisblinkaren »

Findecanor skrev:J-B Weld är ett amerikanskt epoxy-fabrikat, med lite förtjockningsmedel av olika slag i och som klarar värme bra. Jag har aldrig sett det i Sverige. Har du hittat det någonstans?

Jag är annars en stor fan av långsamt härdande epoxy, särskilt med fyllnadsmedel.
Buiker för båt-tillbehör och Biltema har olika sorter.
För små grejer borde Biltema's Epoxi, Superstark funka. Det har konsistens lite som messmör och rinner inte. Det borde vara ganska likt JB-Weld tror jag.

Annars brukar jag blanda eget spackel/tjockt lim av lamineringsepoxy och fyllnadsmedlen: colloidal silica (konsistens), talk (slipa), mikroballonger (fyllnad), mikrofiber (styrka) eller bara sågspån, beroende på vad jag vill göra.

Plastic padding är baserat på polyester senast jag kollade, och polyester har rätt dålig vidhäftning. Dessutom har det ganska stor andel fyllnadsmedel beroende på produkt.

Epoxy, polyester och många andra lim är känsliga för temperatur, så kolla först vad det har för temperaturintervall.
Tack för informationen!

Jag kollade länken och det såg ju bra ut men jag antar man får använda typ en glasspinne eller nåt för att få ur grejerna, i min okunniga värld skulle jag föredra en dubbel-spruta eller tuber.

Även efter att jag köpt PL400 kommer jag investera i en dubbel-spruta med långsamhärdande epoxy, förmodligen Casco Professional.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Spisblinkaren »

limpan4all skrev:PL400 är ett rent lösningsmedelsbaserat lim som innehåller mycket "gummi". Det innebär att man alltid kan lösa limrester med bensin, skall det inte vara inomhus så kan man använda 95 eller 98 oktanig handelsbensin, Skall det vara i mera kontrollerade miljöer läs inomhus så är kemiskt ren bensin att föredra. Det innebär att man kan förtunna PL400 till lämplig konsistens för att minska spalttjockleken och även för att förlänga användbarheten på resterna i tuben. Jag brukar klämma ut resterna i en tom plåtburk (oanvänd färgburk som man köper i färgaffärer som blandar egna färger) hälla på bensin sedan på med locket och förvara svalt samt skaka den då och då. Då har jag en tunn penslingsbar PL400 som annars bara skulle slängts.
Intressant, tack!

Med lösningsbaserat antar jag att du menar att det inte är ett tvåkomponentslim?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av TomasL »

Nej, det är inte tvåkomponent, finns för patronspruta och liten tub.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av persika »

Finns det nåt bra ställe på nätet dör man kan löpa olika sorters lim ?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av svanted »

lim i patronsprutor går inte om man inte limmar ofta...
man borde direkt trycka ut hela i en typ färgburk.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av SeniorLemuren »

Förklara gärna detta lite mer ingående. Mina erfarenheter stämmer inte överens med ditt påstående. :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av Glenn »

Patroner torkar ju, även om manförsöker täppa till hålet med en skruv eller liknande.

Jag undrar hur många förpackningar med PL400, sikaflex och latexfog man kastat pga det..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur limma metall mot trä?

Inlägg av tecno »

Limmar man med epoxi lite och sällan kan dessa vara bra så händiga, dyrare = ja men praktiska.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000030912/
Skriv svar