Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Gängning
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=88384

Författare:  Retroperra [ 10.39 2017-08-16 ]
Inläggsrubrik:  Gängning

Halloj,

Jag har gjort en tabell över håltagning inför gängning, jag bifogar som en PDF för den som vill ha.
Formatet är lite större än A4 eftersom den är gjord att passa i min låda med gängsnitt.

Ska man t.ex. gänga M6x1 invändigt i ett hål bör hålet borras till 5mm.
Inga problem där. Tabellen funkar fint.

Det jag undrar är om det finns en tabell, eller beräkning, över diametern på en axel som ska gängas M6x1.
Ska den axeln vara 1mm i överdiameter då också, dvs 7mm?
Karlebo handboken står i hyllan men jag hittar inget där.

Tabellen:
Bilaga:
Gängtabell_2017-08.pdf

Författare:  tecno [ 10.57 2017-08-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

YD skall vara Ø6mm för M6 utvändigt.

Författare:  X-IL [ 10.58 2017-08-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

Kalla mig korkad, men ska du gänga axel/stång ska den väl ha nominell diameter redan från start, alltså M6 gängas på 6mm, oavsett stigning. Här syftar ju 6 på ytterdiameter. Det blir väldigt svårt att gänga med snitt annars.

EDIT: Tecno var först

Författare:  Retroperra [ 11.05 2017-08-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

Tack!

Författare:  H.O [ 11.07 2017-08-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

På utvändiga metriska gängor så är ju diameter lika med gängan, M6=6mm, M24=24mm osv.

I din tabell har du har ett par M3 I tabellen som nog skall vara M3.5 och vad borrar du med för M36 x 1?

Om du tittar noga så ser du att håldiametern för metriska gängor är lika med gängdiametern minus stigningen så en tabell är snudd på onödig.

M6x1 borras 5mm (6-1=5)
M12x0.75 borras 11.25 (12-0.75)
M48x3 borras 45mm (48-3=5)

osv.

Författare:  Retroperra [ 11.10 2017-08-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

Tack H.O. där lärde jag mig nåt! :tumupp:

Författare:  Cano [ 07.19 2017-08-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

Jag har fått lära mig att ämnets ytterdiameter skall vara gängans ytterdiameter minus 0,1 x delningen.
T.ex
M20 med stigning 2,5 ger ämnets ytterdiameter:
20 - 0,1 x 2,5
Alltså
Ämne Ø=19,75

Kolla VerkstadsHandboken

Författare:  säter [ 11.19 2017-08-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Gängning

Cano, det stämmer nog.
När man svarvar utvändiga gängor med fullprofilplatta tar man ned till detta mått ungefär.

Vid gängning med gängsnitt har det ingen praktisk betydelse.
På M6 blir det bara en tiondel.

Det är även tillåtet att gå upp i hålstorlek något vid gängtappsgängning.
Detta minskar vridmomentet avsevärt, och risken för tappbrott minskar.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/