Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.51 2017-11-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gängning
InläggPostat: 10.39 2017-08-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.34 2012-07-08
Inlägg: 609
Ort: Sundsvall
Halloj,

Jag har gjort en tabell över håltagning inför gängning, jag bifogar som en PDF för den som vill ha.
Formatet är lite större än A4 eftersom den är gjord att passa i min låda med gängsnitt.

Ska man t.ex. gänga M6x1 invändigt i ett hål bör hålet borras till 5mm.
Inga problem där. Tabellen funkar fint.

Det jag undrar är om det finns en tabell, eller beräkning, över diametern på en axel som ska gängas M6x1.
Ska den axeln vara 1mm i överdiameter då också, dvs 7mm?
Karlebo handboken står i hyllan men jag hittar inget där.

Tabellen:
Bilaga:
Gängtabell_2017-08.pdf


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 10.57 2017-08-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20477
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
YD skall vara Ø6mm för M6 utvändigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 10.58 2017-08-16 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 6838
Ort: Hallstahammar
Kalla mig korkad, men ska du gänga axel/stång ska den väl ha nominell diameter redan från start, alltså M6 gängas på 6mm, oavsett stigning. Här syftar ju 6 på ytterdiameter. Det blir väldigt svårt att gänga med snitt annars.

EDIT: Tecno var först


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 11.05 2017-08-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.34 2012-07-08
Inlägg: 609
Ort: Sundsvall
Tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 11.07 2017-08-16 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4753
Ort: Ronneby
På utvändiga metriska gängor så är ju diameter lika med gängan, M6=6mm, M24=24mm osv.

I din tabell har du har ett par M3 I tabellen som nog skall vara M3.5 och vad borrar du med för M36 x 1?

Om du tittar noga så ser du att håldiametern för metriska gängor är lika med gängdiametern minus stigningen så en tabell är snudd på onödig.

M6x1 borras 5mm (6-1=5)
M12x0.75 borras 11.25 (12-0.75)
M48x3 borras 45mm (48-3=5)

osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 11.10 2017-08-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.34 2012-07-08
Inlägg: 609
Ort: Sundsvall
Tack H.O. där lärde jag mig nåt! :tumupp:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 07.19 2017-08-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.18 2006-11-30
Inlägg: 1433
Ort: Katrineholm
Jag har fått lära mig att ämnets ytterdiameter skall vara gängans ytterdiameter minus 0,1 x delningen.
T.ex
M20 med stigning 2,5 ger ämnets ytterdiameter:
20 - 0,1 x 2,5
Alltså
Ämne Ø=19,75

Kolla VerkstadsHandboken


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gängning
InläggPostat: 11.19 2017-08-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12136
Ort: Säter
Cano, det stämmer nog.
När man svarvar utvändiga gängor med fullprofilplatta tar man ned till detta mått ungefär.

Vid gängning med gängsnitt har det ingen praktisk betydelse.
På M6 blir det bara en tiondel.

Det är även tillåtet att gå upp i hålstorlek något vid gängtappsgängning.
Detta minskar vridmomentet avsevärt, och risken för tappbrott minskar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010