Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.26 2017-09-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hålsågar för Rostfritt
InläggPostat: 11.45 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Händer i bland att vi manuellt får ta upp hål i rostfria rör, hålen är vanligtvis 25mm, 45mm och 75mm.
Rördimension är 44 och 114mm vanligt standard rostfritt 1.4301
Godstjockleken vanligtvis 3-4 mm.

Vanliga hålsågar funkar rätt dåligt för detta.
Har hittat hålsågar hos FEIN
https://fein.com/sv_se/tillbehoer/hardm ... -014-01-0/
Någon som har andra förslag på tillverkare/leverantörer?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.49 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.19 2006-01-07
Inlägg: 4907
Ort: Eskilstuna
http://www.profitholesaw.com annars tänker jag hålpunch?
Pro-fit går att köpa hos flertalet ställen i Sverige, bland annat Toolab och verktygsproffsen.
Annars borde http://www.lenoxtools.com/Pages/Home.aspx ha något i sitt sortiment.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.17 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Det är sådana vi använder just nu, funkar inte speciellt bra i rostfritt, går åt minst en såg per hål, typ.
Hålpunchar funkar på rostfri tunnplåt, dock inte rör, dessutom tenderar godset bli för mycket för punchar.
Din första länk, har tydligen likadana hålsågar som Fein, så det är sannolikt ett alternativ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.55 2017-08-03 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 472
Ort: Kungsbacka
Lågt varvtal, tillräckligt högt matningstryck och smörjning så borde vanliga hålsåg gå betydligt mer än ett hål. Dock kan det vara svårt att nå det låga varvtalet och höga trycket med handborrmaskin. Pelarborr är att föredra. Om såget går ett par varv med för lågt tryck så har materialet dformationshärdat så pass att det blir tufft att komma igång igen.
50rpm, max 100rpm skulle jag säga är lagom för 75mm sågen. Inte många handborrmaskiner som har någon kraft kvar vid det varvtalet.

Verktyg som underlättar om pelarborr inte är möjligt:
http://www.powertools.se/wp-content/upl ... m_bs23.pdf OBS kostar en hel del...
http://www.nordicmachine.se/borrtving-v ... tem/dm100/ Tål betydligt mer yrkesmässig användning än det plastiga utseendet indikerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.18 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.19 2006-01-07
Inlägg: 4907
Ort: Eskilstuna
Enligt pro-fit så kan man räkna med minst 30 hål beroende på borr i rostfritt stål under förutsättning att man kör med rätt varvtal och kylning.

Bild

Lennox säger att bästa dom har är carbide tipped hålsåg.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.25 2017-08-03 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4727
Ort: Ronneby
Provat "riktiga" kärnborr från, t.ex ALFRA Rotabest (det finns såklart många tillverkare)? En stadig maskin är nog ett krav dock, tror inte på handhållen batterimaskin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.28 2017-08-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11900
Ort: Säter
Citera:
kärnborr
Exakt.
Det är kärnborr som gäller, inte hålsåg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.38 2017-08-03 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 472
Ort: Kungsbacka
Hur bra går det med hårdmetall-kärnborr handhållet? Känns som att det är väldigt lätt att knäcka flisor ur den spröda hårdmetallen. Särskilt vid borrning i tunt gods.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.32 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Pelarborr är väl det nuvarande maskinvalet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.34 2017-08-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20243
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
then kärnborr it is


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.40 2017-08-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.34 2010-12-06
Inlägg: 1166
Ort: Långsele, Västernorrland
Skulle aldrig försöka köra kärnborr handhållen, dom kräver låga varvtal och stabil uppspänning. Aldrig provat i tunnplåt men med tanke på hur hålsågar kan hugga tror jag inte det är någon bra idé.

Magnetborrmaskin på en tjock platta som man spänner fast i röret och kärnborr borde funka bra.

Eller en stabil rör-notcher och hålsågar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.50 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Kärnborr verkar ha en specialfattning,, ej kompatibel kona eller vanlig chuck, så som jag fattat det.
Det handlar om kanske 10 hål per månad, på sin höjd, normalt sett är rören laserskurna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.09 2017-08-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.34 2010-12-06
Inlägg: 1166
Ort: Långsele, Västernorrland
Det är vanlig 3/4" Weldon fäste, eller 19mm Weldon som vi i vanliga världen skulle kalla det för.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.50 2017-08-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11900
Ort: Säter
bobobo skrev:
Hur bra går det med hårdmetall-kärnborr handhållet?
Nu gällde det väl pelarborrmaskin?
Borrarna som länkades är inte hårdmetall, de är HSS.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2017-08-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.19 2006-01-07
Inlägg: 4907
Ort: Eskilstuna
Kärnborr har jag kört sönder ett i mina dar på runt 30mm. Dom tål inte alls speciellt mycket så en stabil maskin är måste. Var ändå en magnet borrmaskin jag körde sönder med då den inte riktigt stod stabilt pga dåligt underlag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010