Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.12 2017-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Panel med backlight
InläggPostat: 20.58 2017-07-11 

Blev medlem: 20.27 2017-07-11
Inlägg: 2
Hej

Jag ska bygga en Panel med en hel del komponenter och den ska ha bakgrundsbelysning. Har frågat runt lite och folk använder något som heter Acryl 2-3 mm men hur är det att arbeta med och skära ut och borra i?

Ge mig tips och vägledning :)

Mvh Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Panel med backlight
InläggPostat: 22.18 2017-07-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26866
Ort: Borås
Akryl spricker lätt, Polykarbonat är bättre, tycker jag.

Bearbetningen är i princip densamma dock
Biltema skrev:
Fäst skivan ordentligt vid bearbetning för att undvika vibrationer.
Vid håltagning ska ett trä/metallborr med spetsvinkel 60 – 90 användas. Undvik att trycka för hårt.
Överdimensionera hålen någon millimeter så att installationen kan röra sig vid termisk expansion.
Kapning av skivan ska ske med en fintandad handsåg eller med en cirkelsåg med klinga av HSS-stål, max 40 m/s.
Använd alltid handskar och skyddsglasögon vid bearbetning av skivorna.


Rengöring
Plexiglas har, trots sin hårdhet, mjukt ytmaterial. Rengöring måste därför göras med milda medel som såpvatten och mjuk trasa. Använd inte mikrofiberduk då dessa orsakar repor i glaset. Torka av glaset med mjuk tygtrasa eller sämskskinn. Plexiglas har begränsad kemikaliebeständighet så låt aldrig glaset ligga kvar mer än 5 minuter i rengöringsmedel av något slag. Oljerester och hårt smutsade glas ska rengöras med en blandning innehållande desinfektionsmedel t.ex. isopropylalkohol.

Bearbetning, generellt
Fäst skivan ordentligt vid bearbetning för att undvika vibrationer.
Vid håltagning ska ett trä/metallborr med spetsvinkel 60 – 90 användas. Undvik att trycka för hårt.
Överdimensionera hålen någon millimeter så att installationen kan röra sig vid termisk expansion.
Kapning av skivan ska ske med en fintandad handsåg eller med en cirkelsåg med klinga av HSS-stål, max 40 m/s.
Använd alltid handskar och skyddsglasögon vid bearbetning av skivorna.

Maskinbearbetning och våtslipning Materialet kan bearbetas med de flesta verktyg för trä och metall. Se till att verktyget är vasst och arbeta med låg hastighet så att materialet inte smälter av friktionsvärme. Kyl materialet under arbetet med rent vatten eller tvålvatten. Låt skyddsfilmen vara kvar för att förhindra att materialet repas eller skadas.

Varmbockning Värm först upp den tänkta böjens insida och sedan utsidan med en varmluftspistol. Bocka sedan rutan snabbt längs den uppvärmda linjen. Rutor som är tjockare än 3 mm behöver värmas flera gånger på var sida före bockning. Materialet når optimal formbarhet vid 160 °C då man kan känna ett visst motstånd. Är materialet för kallt kan bockningen resultera i sprödhet och är det för varmt kan det bildas bubblor.

Mekaniska fästelement Överdimensionera hålen någon millimeter så att installationen kan röra sig vid termisk expansion. Skruvar och nitar ger en permanent installation.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010