Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exakt

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av jihe »

Det finns både pinnar och brotschar med 1:50-kona på aliexpress. Jag har inte skärskådat vare sig priser eller tillgängliga storlekar, men kan vara värt att kika på om du är sparsam och har tid att vänta.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Anders Olsson skrev:Nu vet jag inte om detta är en optimal lösning för dina grejer, ville bara berätta hur vi löser dylika problem på jobbet :-)
Det var väldigt intressant, men känner att detta måste studeras närmare för att förstå fullt ut! Egentligen låter det ju som en bättre lösning än pinnar även för hobbybruk eftersom kullagerkulor är billiga och exakta.
jihe skrev:Det finns både pinnar och brotschar med 1:50-kona på aliexpress.
Tack för tipset, men funkar de då? "Kinaskräp" och "precision" är två ord som man sällan har anledning att nämna i samma mening enligt min erfarenhet! Har ett antal billiga verktyg från Kina där jag misstänker att lagret de kommer från är en hink i fabriken märkt "kasserat/återsmältes".

På tal om det, det säljs billiga metriska 1-2-3-block här och var, är de något att ha?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av tecno »

är de något att ha
Precisera gärna vad du menar med ovanstående, pratar du om till oss i *korpen* eller till ett mätlabb?
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Jag menar mer, det säljs diverse 123-block med "0,0001 precision" för ett par hundra hos kines-ali och på det stora auktionsforumet. http://www.verktygsstallet.se hade också såna block, och jag misstänker att alla de billiga, oavsett märke, tillverkas i samma pool av fabriker i Shenzhen.

En vanlig metod för kineserna att spara pengar är att slänga allting i en stor säck och sedan på måfå plocka ihop prylar ur säcken när det är dags att leverera. Det är en av anledningarna till att de billiga dremelkopiorna är så kassa, eftersom de är ihopplockade av diverse delar från olika ställen, hälften av dem "återvunna" från skrotcontainern och den andra hälften blandat mellan tum- och millimeter-versionerna. För 123-block som ju ska tillverkas i matchande par så skulle denna metod vara särskilt dålig.

För min egen del skulle jag bara använda blocken för att göra det enklare att få hyfsat raka hörn på jiggar osv, jag äger inte ens någon verkstadsfräs eller svarv. Så jag ville bara passa på att fråga om någon har erfarenhet av de billiga 123-blocken och om de är helt värdelösa eller inte. Självklart förstår jag att ett block för hundratusen kronor kommer att vara bättre, men eftersom den kinesiska tillverkningsindustrin har tagit så stora kliv framåt de senaste decennierna så vill man ju hålla sig uppdaterad, för rätt vad det är så visar sig deras 30-kronors skjutmått i plast som man skrattade åt för 15 år sedan plötsligt hålla väldigt bra precision och vara mycket användbara. På den kinesiska elektroniksidan verkar tiden från "skrattretande fulkopia" till "fullgott budgetalternativ" vara knappt ett år.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av tecno »

Jag har ett antal block som högst troligt kommer från kinaland och de duger, köpta som par.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Tack, blir till att beställa ett par vad det lider.

Svarar på min egen tidigare fråga, det blev en hel del grävande innan jag lärt mig följande, hoppas någon finner det intressant. Hela mitt liv har jag retat mig på att borrhålen aldrig vill hamna precis där man siktar.
datajompa skrev:Eftersom ni verkar ha koll på mekanik, vad heter "spotting drill" på svenska (hålstartsborr?), och vad är det viktigaste att ha där? Jag har alltid borrat lite snett men det skulle vara trevligt att kunna få till hål där man hade tänkt istället för där det blev. Det rör sig i 99% av fallen om trä/phenolplywood men ibland blir det ju metall också.

Är det vettigt att satsa pengar på ett superhårt högkvalitetsborr i ett fåtal storlekar och använda till allt? Tex 3mm och 10mm titannitrid och använda till allt. Brukar ju ofta vara bättre att köpa ett bra istället för 20 dåliga om man har ont om pengar att lägga.

Spenderade också en del googlande med att försöka förstå om det var 90 eller 120 graders spets som gällde, och kom därifrån mer förvirrad än när jag började läsa.
Det heter pilotborr. Den officiella åsikten är att pilotborret ska ha lite större vinkel än det efterföljande borret, alltså 120 graders pilotborr för ett vanligt 118-gradersborr, för annars går någon avborrkanterna i pilothålsväggen först och antingen smäller borret ur mitt-i-prick eller så skadar man skärkanten, eller rent av knäcker borret för att det kilar fast. Karbidstålsborr är så hårda att många menar att man inte kan använda pilotborr alls.

Det som jag trodde hette centerborr heter på svenska dubbhålsborr och ska bara användas till att borra hål för svarvdubb. De skapar ju ett litet extrahål i mitten som garanterar att ett efterföljande borr inte går i hålet med spetsen först och alltså maximerar risken att skada borret eller borra på fel ställe.

Allt detta verkar ju logiskt, men när man grottar ner sig lite i ämnet så är det inte så enkelt. High end pilotborr ser mer ut som dubbhålsborr och sedan följer man med ett borr, även karbid om jag förstått rätt, i själva lill-hålet och med exakt samma borrdiameter ner på tusendelen.

För att göra allt ännu mer förvirrande så är de vanliga standard icke-high end pilotborren slipade i 90 grader vilket enligt ovanstående borde göra dem värdelösa till precis allting, men det är vad de flesta använder och erfarna maskinister menar att det är det som fungerar bäst, eftersom det får det efterföljande borret att hoppa in mot mitten på grund av koniciteten hos pilothålet.
Senast redigerad av datajompa 11 maj 2017, 15:48:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av säter »

slipade i 90 grader vilket enligt ovanstående borde göra dem värdelösa till precis allting, men det är vad de flesta använder och erfarna maskinister menar att det är det som fungerar bäst
Jag kör mestadels med 90° centrumborrar i HSS.
Det fungerar utmärkt.

Har man fått en borr att dra snett finns det trix för det också.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

säter skrev:Jag kör mestadels med 90° centrumborrar i HSS.
Menar du att du pilotborrar HSS-ämne med ett 90° centrumborr, eller något annat?

Berätta gärna om trixet!

Här är ett helt annat trix jag precis lärde mig som har retat mig hela livet att inte kunna: AltGr+Shift+0 skriver gradtecknet (Ubuntu på PC).
Senast redigerad av datajompa 12 maj 2017, 18:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av säter »

Menar du att du pilotborrar HSS-ämne med ett 90° centrumborr, eller något annat?
Nej, jag borrar med en HSS centrumborr i vanligt stålämne.
Skriv svar