Agstu.se Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.56 2017-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.46 2017-04-29 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4499
Hur går det till egentligen?
Fräser man på samma djup hela tiden, eller fräser man djupare och djupare ju längre från belysningen man kommer?

Om man tänker sig en skylt som är belyst underifrån, och sen en graverad linje tvärs över hela skylten. Kommer den linjen då "skugga" gravyren ovanför om man fräser på samma djup? :humm:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.31 2017-04-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.34 2012-07-08
Inlägg: 599
Ort: Sundsvall
Jag har bara gjort det en gång och då fräste jag samma djup över hela skylten.
Med en radda lysdioder längs botten så kommer ljuset inte bara att skjuta rakt upp utan det kommer ju nerifrån i lite olika vinklar.
Materialet var 5 mm plexi, 2mm rundfräs - i brist på v-fräs, fräsdjup 2mm. Det blev jättebra.

Jag har inga bilder tyvärr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.56 2017-04-29 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4499
Ok, :tumupp: man behöver kanske inte krångla till det i onödan med andra ord.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.38 2017-04-30 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 864
Ort: Abu Dhabi
Vill du krångla till det så är det ljusledaren du ska jobba med för att se till att du får jämn spridning av ljuset (komplicerat).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.28 2017-04-30 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7237
Ort: Alvesta, Småland
Samma djup här med på de jag gjort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.32 2017-05-08 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4499
Har gjort ett par tester och i en enkel mdf-fräs med låga matningshastigheter och en dremmelkopia till spindel så var det inte helt enkelt att fräsa i Biltema/julas-akrylskivor.

Gravera gick "ok" med lägsta varvtalet på spindeln, men fräsa ner plasten gick för tungt på lägsta varvtalet även med litet ingrepp (använde 3mm enkelskär). Ökande jag varvtalet så spindeln orkade med så smälte plasten och fastnade på frässtålet, och sen blev det riktigt illa.

Ökade till maxvarvtal vilket naturligtvis också smälter plasten men det fastnade mindre på stålet, dock blev det ändå fula snitt.

Finns det någon annan plast som är lättare att bearbeta men ändå fungerar bra som belyst skylt? Eller kanske någon annan dremmelkopia som orkar bättre på låga varvtal? :humm:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.37 2017-05-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.56 2008-11-27
Inlägg: 2889
Ort: Utanför Jönköping
Clasohlsons plexiglas (om de fortfarande säljer det) funkade mycket bättre än biltemas billiga "glas" tyckte jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.50 2017-05-08 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 864
Ort: Abu Dhabi
Gimbal skrev:
Har gjort ett par tester och i en enkel mdf-fräs med låga matningshastigheter och en dremmelkopia till spindel så var det inte helt enkelt att fräsa i Biltema/julas-akrylskivor.

Gravera gick "ok" med lägsta varvtalet på spindeln, men fräsa ner plasten gick för tungt på lägsta varvtalet även med litet ingrepp (använde 3mm enkelskär). Ökande jag varvtalet så spindeln orkade med så smälte plasten och fastnade på frässtålet, och sen blev det riktigt illa.

Ökade till maxvarvtal vilket naturligtvis också smälter plasten men det fastnade mindre på stålet, dock blev det ändå fula snitt.

Finns det någon annan plast som är lättare att bearbeta men ändå fungerar bra som belyst skylt? Eller kanske någon annan dremmelkopia som orkar bättre på låga varvtal? :humm:

Vad för kylning använder du?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.51 2017-05-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18364
Ort: Norr om Sthlm
Värt att notera är att biltema har två olika sorter, ett billigare som är "styren-akrylnitril (SAN)" och ett något dyrare som är plexiglas<tm> alltså i praktiken "extruderad polymetylakrylat"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.30 2017-05-08 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4499
Ska prova Classes "Akrylplast", det verkar finnas i alla fall. Helt klart värt ett försök.

Angående kylning, så använde jag ingen alls. Maskinen är bygd i mdf så vill helst inte bada den i någonting blött. :humm:

Jasså Biltema hade en dyrare plast också, det hade jag missat. Men tyvärr så var den tunnaste skivan 3mm och jag behöver 2mm till detta projekt. (Vilket jag är medveten om att jag inte nämnt innan.) De var visst opalvita också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.34 2017-05-08 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7237
Ort: Alvesta, Småland
Jag har kört mycket med biltema men jag har kört med ordentligt med vatten och då funkar det bra. Börjar plasten kleta minsta lilla är det bara att stanna och rensa direkt.

Men nej det är inte helt optimal.
Vill minnas att jag körde rellativt fort för att få det att funka övh.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.01 2017-08-08 

Blev medlem: 09.21 2012-08-06
Inlägg: 8
Jag skulle vilja säga att djupet som ni fräser är ganska oviktigt, ljuset kommer att flöda i alla riktningar kors och tvärs hundratals gånger innan ljuset dör ut.

Som exempel så är denna skylt lasergraverad, dvs nån hundradel i djup.

Även om du borrar ett hål rakt igenom så kommer ljuset att reflekteras/träffa på "baksidan" av hålet.

Det som kan få en väldigt trevlig effekt är att ni limmar ihop flera lager av skivor som har olika delar av motivet frästa i sig, och sen belysa varje enskild skiva med olika led färger.
Det e bara fram med grejerna och labba.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.48 2017-08-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 18364
Ort: Norr om Sthlm
Om man fräste i tunnt material så borde man till och med kunna göra "rörliga" bilder á la gamla neonskyltar :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.58 2017-08-09 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4499
Här har jag staplat 10st 2mm tjocka skivor för att göra en sifferdisplay, så lite samma ide.
(Ingen vidare bild dock).


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010