Blyfritt eller inte?

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Blyfritt eller inte?

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall börja löda lite SMD och tänkte inköpa lite tunnare lödten. Tidigare har jag använt 0.6 mm till hålmonterat men jag tror det är lättare med lite tunnare tenn till småpryttlar om man skall löda SMD. Kjell & Company har 0.3 mm 40/60 och 0.35 mm blyfritt tenn.

Hur skall man tänka? Kan man löda med blyfritt på tidigare lödda komponenter som är lödda med 40/60 utan att suga bort all gammalt tenn, eller är det bara nya lödningar som gäller med blyfritt? Eller kanske man skall skippa det blyfria helt? Det handlar ju enbart om lödning till privat konsumtion.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av tecno »

60/40 alla dar i veckan för oss inom korpen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av TomasL »

Betydligt enklare med blyat.
Du kommer att svära (omgivningen kommer att rodna) om du använder oblyat
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av elshorto »

Jag har hört mycket ont om blyfritt. Men erfarenheten att löda med blyfritt är att det fungerar näst intill lika bra.

För miljöns skull bör du köra blyat. Blyfritt käkar dina gamla spetsar och du kanske blir sugen på en ny kolv.

Skulle vara kul att höra hur det låter när SeniorLemuren svär, bjussa på dina värsta. :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av lond »

Jag väljer blyat alla dagar i veckan, men då jag jobbar inom elektronikproduktion så blir det bara blyat på fritiden.

Blyfritt kräver finare spetsar, tunnare lod och mer effekt i lödstationen, men ändå med rätt utrustning kan en 0402 sitta som berget :evil: Ungefär som att försöka avlöda en blyad komponent som blivit utsatt för åska :roll:

/// Marcus
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av elshorto »

Får du inte loss en 0402 blyfritt? Har du startat lödkolvarna? Har du satt i sladden? :shock:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av lond »

Jodå, dom lossar till slut. Men när man kommer ner i storlekar som 0402 & 0201, så kan det vara svårt att få tillräckligt med värme i lödfogen utan att använda två lödkolvar. Sedan vill man ha ett allvarligt samtal med en del kretskortskonstruktörer, då dom inte har "heat relief" på en del paddar eller viahål direkt ned till jordplan i padden :evil: :evil: :evil:

/// Marcus
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Blyfritt eller inte?

Inlägg av elshorto »

Jag använder alltid två lödkolvar när jag löder bort ytmonterade komponenter. Såg på elektronikmässan att "pincetterna" blivit stabila nog att utgöra ett seriöst alternativ.

Att prata med varandra är ett utmärkt sätt att lösa problem.
Skriv svar