Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av datajompa »

Behöver pengar snabbt så jag tog med bågfilen till den närliggande parkeringssplatsen igår natt. Stolpen var lätt att kapa men jag lyckas inte komma åt stålarna! Nu sitter jag i min randiga tröja och zorromask och gnolar moloket på "Far, jag kan inte få upp min parkeringsautomat" och tar bittra tuggor på en prickikorv under skenet från en ljusstump nedstucken i en ölflaska.

Skämt åsido så vill jag restaurera en gammal CALE parkeringsautomat modell 1967, och få den i nyskick kosmetiskt sett. Den behöver spacklas och lackas om och plastdetaljer behöver bytas, så jag behöver ta isär den helt och hållet.

Den är gjuten i någon slags lättmetall som kändes som aluminium eller zink så jag trodde att det skulle bli en lätt match, men 3 paket snabbstålsborr och större delen av mina dremelbits senare får jag erkänna mig besegrad. Det här var den jävligaste metall jag någonsin stött på.

Vad ska man använda? Jag försöker borra bort några nedslipade nitar/stift som ser ut att hålla fast överdelen. Vill helst inte massakrera hela rasket med vinkelslip, det är absolut sista utvägen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Nerre »

Bilder?
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Sparky »

Kanhända kan du få hjälp från tillverkaren?

http://www.calesystems.com/

-Sparky-
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Sparky »

- BTW så håller jag med Nerre och vill gärna se bilder av renoveringen eftersom den fortskrider! :)

-Sparky-
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av SeniorLemuren »

Dessa använder jag. Går att skära upp det mesta med.

Edit: skall du borra så finns dessa. Jag har även testa dem. De är oslagbara.
Senast redigerad av SeniorLemuren 10 oktober 2016, 17:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av tecno »

Hårdmetall borr
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av TomasL »

Skall man öppna svåröppnade apparater mm, så är det väl /M46, Semtex eller C4 som gäller.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Nerre »

Jag var mer ute efter bilder på de delar som ska lossas. Det kanske finns nåt smartare sätt att få upp än att borra sönder grejerna tänkte jag.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av datajompa »

Sparky skrev:Kanhända kan du få hjälp från tillverkaren?
"Tjena, tjena, Kalle Kofot här. Jo hördu, jag undrar, vad e snabbaste sätte å öppna era parkeringsburkar? Nä, jag vill inte öppna någe jäkla konto, jag vill ju öppna burken asså, med kofot då rå. Aha, amen dom sa ju de här va informationsavdelningen va? Hallå? Hallåå?"

SeniorLemuren: Är du säker? Det står på många ställen att man aldrig ska använda diamantsågar till metall?

Nerre: nej, det verkar inte finnas något icke destruktivt sätt att öppna mätaren. Dom har svetsat igen alla fogar och hål och sedan slipat ner dem så att de inte syns, vilket dock har fördelen att det borde gå att spackla igen uppsågade fogar och ändå få det att se ut som i original.

Jag är mest av allt nyfiken på vad det kan vara för lättmetall som är så hård.

Ska försöka ta några bilder.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av rvl »

Titan?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Nerre »

De där gamla automaterna används väl knappt nånstans längre?

Och jag tar för givet att automaterna är designade så att de kan demonteras efter att man låst upp dem med nyckeln, för att de ska kunna repareras. Verkar inte vettigt att tillverka dem som icke reparerbara. Glas och sånt slås ju sönder lätt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Melkutt »

På firman använder vi imellan åt hard cut borrar för att borra i härdat material.
Biter på brustna gängtappar och gamla borrar, inte den billigaste borren men kan kanske hjälpa dig?
Det enda "kruxet" är att det skall va nå jävulskt högt varv på dom för att det skall funka bra, så en turbinslip är att rekomendera!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av E Kafeman »

De är alldeles säkert demonterbara. Mynt och plåtbrickor fastnade ofta och då behövde man komma åt innanmätet för att rensa.
Parkeringsmätare är ofta patenterade. Finns patentnummer kan man kanske hitta sprängskisser som visar hur de hålls samman.
Mest logiska är att låsning av mätarhuset finns innanför luckan för mynttömning.
Sök på google bildsökning/youtube efter demontering eller ombyggnad av parkeringsmätare.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av datajompa »

Nerre och Kafeman: jag tror jag har förstått hur den tas isär nu, patentregistret gav indirekt lösningen. Det finns ett hål som förmodligen är ett nyckelhål. Där sitter ett patenterat lås med små stålkulor, som förmodligen är speciellt konstruerat för att vara totalt omöjligt att forcera, med tanke på patentet.

Med andra ord går den inte att ta isär icke destruktivt, och detta lås kommer man inte heller åt innifrån pengahålet. Ska ordna några bilder.

Melkutt: tror du att det duger med en Dremel och 30000 rpm? Det finns nämligen en HC3 3mm också. De verkar dock kosta ca 300 kr för ett borr så vinkelslip låter kanske inte så dumt ändå eftersom det här är en engångsgrej som bara skulle vara på kul och resultatet inte är superviktigt.
Senast redigerad av datajompa 11 oktober 2016, 14:30:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Melkutt »

Tror att en dremel skulle fungera, vi kör med luftdrivna turbilslipar (lufthummla, högvatvare å allt va dom kallas för) och det fungerar "bra".
Dom har ändå "bara" ett Max varv på 25k utan belastning.

Har för mig att Max varv är 50k på dessa borrar, inte många maskiner som fixar de! :)
Skriv svar