Svetsa rostfritt av olika material?

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av Henry »

Har rostfri pinne med 316 material men det jag skall svetsa brukar vara 316 men detta kan ev vara 306 eller 304. Blir det några som helst problem att svetsa något av de andra två med denna pinne? Tänker säg tex sprickbildning eller vad fasen som helst på kort som lång sikt.

Det är till vakuumutrustning så tex inga extrema krav på tex hållfasthet och dylikt och att det blir tätt utgår jag ifrån.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av CPMS »

Enlig vad jag läst ska 316 bara användas till 316, ska du svetsa ihop olika rostfria legeringar eller rostfritt till vanligt stål ska man använda 309L.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av Henry »

Fasen också, jag som hittade 10 st fina 2.5 mm 316 pinnar liggandes som hade passat perfekt. Jaha då man jaga rätt på 309 pinnar då och hoppas evinnerligt att det går att få tag på i ental eller i värsta fall i ett 10-pack för jag behöver bara en halv pinne typ.

Men ok, tack för info. :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av gunne »

Det beror väl på vad det ska användas till. Om det inte är nån belastning på grejjerna och ingen dör om det går sönder så funkar det nog utmärkt med 316-pinne.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av Henry »

Nej som sagt bara vakuumutrustning och då en vakuummätare i detta fall, dock kan det bli en del hyfsat kraftiga vibrationer i vissa fall men har ändock svårt att tro att det i längden tex skulle kunna skapa sprickor (?) och dylikt vilket dock skapat problem men inte annars.


Det jag har luskat fram under dagarna är att det visst kunde blir sprickkänsligt vid hyfsad uppvärmning, viket dock inte kommer att ske med denna mätare. Har sedan ett av materialen ingen molybden i sig som 316 har så kommer detta att lakas ut precis i fogen och ge det andra egenskaper, om än mycket lite förstås men är kraven stenhårda så är det förstås inga val.

Spelar något av detta någon direkt roll för det jag skall svetsa? Nepp.

Snackade med en på en svetsfirma för någon dag sedan och han sade att han var övertygad om att det skulle fungera fint med 316, jag nämnde dock inget om några krav men han gissade sig nog fram till att det inte direkt var några. Men annars hade de en påse med 10 st 312 (29/9) elektroder som skulle fungera utmärkt för detta.

Ystad Järn i stan var visst ÅF men de har inga elektroder i butik men kan ta hem men han sade att även Swedol hade deras sortiment och visst de hade på lager och inte så dyrt, dock lite drygt med deras minimum 200:- och påsen kostade 140:-. Skall dock även svetsa annat sedan på vakuumfronten som jag helt vill ha helt ok så jag får se hur jag gör. Detta skall egentligen TIGas men det är inget som jag har.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av Robban_C »

Det kanske inte passar i det aktuella fallet men jag vill i alla fall nämna att rostfritt av alla de slag oftast går alldeles utmärkt att hårdlöda med silverlod. Även mot andra metaller, nästan allt utom aluminium.
Flussmedlet bör tas bort eftersom det i vissa fall kan vara aggressivt mot en del metaller.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Svetsa rostfritt av olika material?

Inlägg av Henry »

Helt rätt, i mitt fall så saknas det dock en gassvets för att kunna göra det.

Har dock till slut fått tag på 10 svetselektroder för en helt ok summa som är till för att just kunna svetsa ihop olika RF metaller med varandra så det var helt perfekt. Hade dock behövt 1.5 mm eller så då inte mycket fog behövs och för att hålla nere värmen men det fanns inte bara 2.5mm så får se hur det blir sedan, inte svetsat än det som de är ämnade för.
Skriv svar