"Tång" eller vad det nu är?

Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av bit96 »

Skränkning förekommer fortfarande.
Klingan till en röjsåg skall/bör skränkas emellanåt.
Det görs dock med filhållaren/mallen som har ett hack med fast vinkel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av TomasL »

Alla sågblad måste vara skränkta, men på moderna sågblad kan man inte mekaniskt skränka dem, utan man filar till skränkningen.
På tandspetshärdade blad kan man varken skärpa dem eller skränka dem (vilket i princip gäller alla handsågar och de flesta bandsågar)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av ensten »

Appropå såg, den här hänger på väggen i vardagsrummet.
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32734
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju bra att ha en sådan nära om man skulle drabbas av nekros i någon kroppsdel ...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av MicaelKarlsson »

ensten skrev:Appropå såg, den här hänger på väggen i vardagsrummet.
Nu känner jag mig som Knut Knutsson i Antikrundan...... jag blir i extas, eller nåt. :D


soundbrigade: Tro jag föredrar någon annan metod som är uppfunnen på denna sidan 1900-talet!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32734
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Knutte är väl från våra trakter, väl?!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Knutte? Vem då?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32734
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Knut Knutsson. Han har väl antikaffären här i staden?!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ahhh.... du tänker på Bo Knutsson han ha en antikaffär på Kungsgatan. Jag syftade på den här liraren: https://sv.wikipedia.org/wiki/Knut_Knutson som jag i underhållningssyfte är mer underhållande.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av Robban_C »

SM6XUN skrev:Skränktänger hör till det förgångna, verktyg som ämnar återbörda full funktion till ett verktyg finns det inget utrymme för längre, vem orkar slipa morakniven eller lien nu för tiden? Vem vet hur man gör?

Nej, man går till Jula och köper en ny fogsvans eller bågsåg när den gamla börjar se ful och sliten ut.
Slö arbetskniv? slipa? heh.. jag köper en ny för 29.- i sann slit-o-slänganda :humm:
Jag slipade arbetsknivarna igår kväll. Har ett femtontal som jag skiftar emellan vartefter. Det tog kanske 20-30 minuter att slipa dom.
Och vedkapsklingan är för dyr för att kastas bara för att den behöver slipning och skränkning.
:)
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av SM6XUN »

Det var kanske inte så tydligt men jag skrev det med lite uppgiven ton över dagens slit-o-släng mentalitet :(
Men i yrkeslivet är det billigare att köpa en ny slidkniv för 29.- än att man lägger 15 minuter vid slipstenen.

Jag köper sällan knivar, ja, till jobbet förstås men för egen del så tillverkar jag mina egna knivar,
senast gjorde jag en liten fulltånge brukskniv av 2,6mm RWL34 härdat tilll ca 58RW, skaft av linnemicarta och kopparpins.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av rvl »

Har inte provat eller ens sett demo, men hörde av en händig polare som utbildae sig till slöjdlärare. Om en såg är bra skränkt så ska en nål rinna ned mellan tänderna i jämn takt längs hela bladet.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av GastonDeVille »

funderar på om det skulle göra mindre ont att spränga bort en lem som börjar ge med sig? Att först spänna upp benet eller armen som värker, börjat kallna och lukta illa och sedan med bestämda drag börja såga av... nej, fy vad ledsamt. Ett kit med sprängmedel, hörselskydd och morfin och saken är avklarad nästan innan man hinner tända på! Krutstubin känns gediget och hemtrevligt. :eh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32734
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror forntidens bensågare var djävligt snabba. Ett par rejäla klunkar rom eller gin i patientens strupe, en livrem ovanför snittet och så några snabba drag med bensågen - KLART! Jag tror man var tvungen att kapa benet på runt 10 sekunder, sedan hade patienten kolat av pga av smärtan.

Inom (), minns jag ett TV-program om människor som gjort helt otroliga saker. En bonde (i USA) hade fastnat med armen i sin majsskördare och det hade börjat brinna i skördemaskinen. Mannen skar av sin arm för att inte brinna up själv, med en fickkniv men benet fick han inte av utan han fick resa sig upp så mycket han kunde och bräcka av benet. Urrrrrrruggggghhhhh! :sick:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: "Tång" eller vad det nu är?

Inlägg av Purre »

rvl skrev:Har inte provat eller ens sett demo, men hörde av en händig polare som utbildae sig till slöjdlärare. Om en såg är bra skränkt så ska en nål rinna ned mellan tänderna i jämn takt längs hela bladet.
Beror på hur man skränker tänderna. Olika ändamål och dom ser olika ut
Skriv svar