Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.31 2017-09-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur få bort aluminiumoxid?
InläggPostat: 09.55 2016-07-13 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1339
Ort: Göteborg
Jag behöver byta bakre krängningshämmarhållare på bilen.
Dessa består av aluminium, med tre järn-/stålstänger genom sig och på tre sidor järn-/stålytor.

Problemet består i att två av stängerna, M8-bultar, förefaller oxiderat fast.
Aluminumoxid, inte järnoxid (rost). Något vitt till svagt gult ämne.

Det sitter som berget.
Den första M8'ans mutter drog av bulten.
Den andra skruvades av.
På den del som då sticker ner har bilen stått på, som enda lyftpunkt, i två månader.
Som sagt... Sitter som berget.

Förslaget från Volvoverkstaden är hetta och våld.

Finns det månne alternativ?

Exempelvis något som kan lösa upp aluminium eller dess oxid utan att ge sig på kringliggande i järn/stål?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.40 2016-07-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Diesel/Fotogen och värme samt försiktigt lirkande.
Hjälper inte det, så är det Ultravåld som gäller, dvs spett och storslägga


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.44 2016-07-13 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 3805
Ort: Åkarp / Uppsala
Stark bas löser Al men inte Fe. Dock är jag rädd att det är en sådan sagolik soppa av olika oxider som utvidgat sig och växt in i varandra att Tomas råd om ultravåld är det mest realistiska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.16 2016-07-13 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1339
Ort: Göteborg
Problemet med att gå alldeles Clockwork Orange på det hela är att det dels helt enkelt inte går, på grund av brist på utrymme att svinga en katt, dels är väl aluminiumoxid inget mindre än korund, det näst hårdaste som finns, just nedanför diamant...?

Hursomhelst, diesel...:?:

Jag är mer inne på kaustiksoda...:!:

Lirkandet, där tänkte jag Jareen, bilen alltså, själv får stå för det. :vissla:

Vad det gäller olika oxider, och kombinationer av dem, är det fler än järn och aluminium inblandade? Vanlig rost är väl inte i sammanhanget något egentligt besvär?
Inte mer än vad rost brukar ställa till med då alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.53 2016-07-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.34 2010-12-06
Inlägg: 1166
Ort: Långsele, Västernorrland
Stripall? Det löser både rost och aluminium, lite svårt att blötlägga och värma upp detaljen kanske.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.08 2016-07-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 694
Saltsyra? När jag gör pastastenciler i aluminium löser saltsyran upp aluminiumet på nån minut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.33 2016-07-14 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1068
Aluminium behöver inte värmas så mycket för att bli rejält mjukt. Värm med varmluftpistol till 150-200 grader. Järnbultar kan knackas ut med typ mindre tryckluftshammare under pågående värmning.
Aluminium kan smältas med en vanlig gasbrännare och blir snabbt lättflytande vid någonstans 450-600 grader, beroende på legering. Järnet blir knappt synligt rött vid samma temperatur.
Värm och kyl med kylspray eller tryckluft fler ggr. Aluminiumet deformeras mer än järn av behandlingen, så att järnbultar sitter lösare och lättare kan slås bort.
När aluminium smälter rinner det som vatten. Övergångsfasen mellan fast och flytande är liten och kommer med överraskning. Håll händerna borta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.03 2016-07-14 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2512
rejält med värme, gassvetslåga eller induktionsvärmare på bulten.
gasol kan gå om man kommer åt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.36 2016-07-14 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1339
Ort: Göteborg
Ett litet problem med värmen där. Bultarna sitter inte i aluminium - längre.
De sitter i aluminiumoxid - smältpunkt 2,072 °C (och Mohs 9.0 i hårdhet, därav problemen).

Men det blir kaustiksoda strax, så får vi se vad som händer... Wish me luck!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.55 2016-07-14 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 19804
Ort: Upplands väsby
Ja men om aluminumet expanderar så blir "hålet" större och då borde bultarna sitta lösare (aluminiumoxiden lär ju smulas sönder av rörelsen).

Oxiden är ju inte en massiv fog?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.02 2016-07-14 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2512
värme lossar bultar bättre än nåt annat...
man ska ju inte smälta något...bara glödga typ.
aluminiumoxidkristaller liksom rost tar större plats än metallen det skapades av därför kläms bulten fast...
kraftig värme får bulten att expandera och ta större plats och när den kallnar och krymper släpper greppet.

och man ska undvika att slå på fastrostat då man riskerar att nita fast allt än värre.

edit: Nerre hann före...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.29 2016-07-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Den Al-oxid som bildas brukar ju mer eller mindre vara i pulverform, vilket gör att den går att lösa upp med värme och olja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.16 2016-07-14 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1339
Ort: Göteborg
Ah, det var så du menade Tomas.

Dessvärre är den nog det Nerre.
Skulle den smulas så lätt skulle den dessutom aldrig kunna få fäste på grund av krängningshämmarens ständiga rörelse, den skulle smulas och falla hela tiden.
Och även om den stannade skulle den inte motstå bultande så som den gör.

Just bultarna rör sig inte.

OK, jag ska testa diesel.
Med tanke på att bulten står under sisådär ett tons konstant tryck torde det synas rätt kvickt om det händer något.
Frågan är om det behövs någon extra värme, just här, med tanke på trycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.14 2016-07-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 26933
Ort: Borås
Värm lagom, till säg 150 grader eller så, oljan kryper in lättare då.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.26 2016-07-26 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1339
Ort: Göteborg
Det blev inte gjort så kvickt det var tänkt.

Jag ska dock, nu när jag skruvat ihop en garagesläde montörsvagn, testa både diesel/värme och kaustiksoda. En bult med vardera. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010