Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.07 2017-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 13.44 2016-07-26 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 3804
Ort: Åkarp / Uppsala
Trots mitt tidigare inlägg är jag tveksam till kaustiksodan (var försiktig, speciellt med ögonen!). Min gissning är att värme är det bästa. Går det att komma åt att borra bort merparten?

Och för ordningens skull ber jag att få påpeka att bultar saknar gängor :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.36 2016-07-26 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1334
Ort: Göteborg
Hm... Vad gör du med muttrarna då? :vissla:
Det är inte nitar du menar? Inte popnitar då alltså, utan riktiga nitar, sådana man bultar [ooops] fast med kul hammare. Går möjligen med tråkig oxå.

Det blir otympligt att borra, att borra stål (järn?) utan stativ och uppåt, liggande på rygg, känns inte lockande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.21 2016-10-13 

Blev medlem: 14.22 2004-08-25
Inlägg: 50
Ort: Eskilstuna
Som tidigare sagts, värme och kyla är bland det effektivaste man kan använda.
Eller borra bort skruvarna?
Men det är svårt att hålla rätt centrum och så fort man kommer utanför så drar borren iväg i det mjukare aluminiumet. Och oxiden är ännu mjukare, det är inte alls samma sak som slipmaterialet aluminiumoxid eftersom "ditt" oxid inte håller ihop.
Annars får man offra något och börja kapa sönder detta. Ungefär som att borra bort skruvarna men man tar ex vis fästena. Man väljer det billigaste av det som är enkelt att kapa sönder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.07 2016-10-14 

Blev medlem: 14.22 2004-08-25
Inlägg: 50
Ort: Eskilstuna
Tidiga Saab 99 (fram till -72 om jag minns rätt) hade en motor om 1,7 eller 1,85 liter från Triumph. Det var för övrigt den motorn som, rejält förbättrad, fick stå modell för Saabs första egna motor.
Hursom, denna puffra hade en förkärlek för att blåsa topplockspackningar. När man sen skulle byta packning så var det mer regel än undantag att toppen satt fastärgad på en eller flera av pinnbultarna och den satt nåt så ini helv....
Lösningen, som till och med praktiserades av Saabs egna verkstäder, var att lyfta toppen 1-2 mm med våld, kofot, domkraft, travers med bilens tyngd som mothåll eller vad man nu fick till. Sen sågade man av pinnbultarna med ett bågfilsblad mellan topp och block. Med topparna lösa så gick det att pressa ur det som var kvar av pinnbulten, sen fick man borra ur bulten ur blocket.
Man kan gissa att det var särdeles roligt när alla pinnbultarna satt fastärgade. :(

Återigen, förstör det som är billigast att ersätta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.32 2016-10-14 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1334
Ort: Göteborg
"Återigen, förstör det som är billigast att ersätta."

Men men men jag tänkte ju behålla bilen... :oops:

:mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.24 2016-11-06 

Blev medlem: 22.25 2013-02-05
Inlägg: 106
Ort: Kungälv/Göteborg
Vad är det för bil? Har du löst det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.00 2016-11-06 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1334
Ort: Göteborg
Dessvärre fortfarande inte.
Och nu lär det inte hända något förrän till sent i vår... :cry:

Det är en Volvo 850.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.57 2016-11-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.14 2008-05-15
Inlägg: 953
Ort: Frövi
Aluminium oxid om den e ren på gjutna detaljer, ramlar av om man borstar den. Om den sitter fast hårdare än helvetet. Så har den gallat med andra metaller och format en ohelig allians.
Ngt jag konstaterat mer än en gång när ja skruvat på mina jänkare.. Peen hammare o värma o inte slå hårt pångt sätt utan knacka, värm o knacka o värm, för aluminium oxiden spricker isär från materialet det har gallat med på grund av olika expansions hastigheter.

Pinnbultar i aluminium hus som håller ihop gjutjärns delar (turbo aggregat) brukar vara de absolut jevligaste o brukar mest handla om tålamod för o få bort. =)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.05 2016-11-07 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1334
Ort: Göteborg
Ungefär så ja, hela bilen har stått å hängt på en M8 i ett gäng månader.
Det blir antingen TomasL's förslag med värme å diesel eller oxå min egen variant med kaustiksoda.
Värme (hetta?) å våld är inte riktigt var jag är... än. Dels är det trångt och dels är det närheten till bensintanken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.18 2016-11-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.14 2008-05-15
Inlägg: 953
Ort: Frövi
Ah man ska väl va försikt runt tanken.. men e mest gaserna som brinner som regel och de är gastäta utom bakåt igenom ventileringen i tanklocket. Men en godkänd tank får inte läcka neråt under vare sig gas eller bensin.. Tips värm inte tanken liksom. Man kan även sätta en bit alu plåt o limma en värmefilt på den mellan tanke o de området man jobbar i om man är nervös. (Har svetsat brevid tanken under min bil *skratt* )

Annars, så tar man antingen ner tanken eller slangar o fyller den med vatten helt enkelt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.56 2016-11-07 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1334
Ort: Göteborg
Jo, jag har suttit en del svetsvakt.
Och vore jag riktigt orolig så tömme jag tanken, och låter den vädras ur till alldeles tom.
Sedan kommer nästa problem, som du snuddar vid, att det inte går hål på tanken i sig.

Nå, det visar sig. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.06 2016-11-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.14 2008-05-15
Inlägg: 953
Ort: Frövi
Såvida du inte åker runt i en rostlåda som behöver en ny tank oavsett så ska de rätt mkt till för o få hål på en tank.. e ingen 0.8mm karosseri plåt i dom. =)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.14 2016-11-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11897
Ort: Säter
Robban_C skrev:
Lösningen, som till och med praktiserades av Saabs egna verkstäder, var att lyfta toppen 1-2 mm med våld, kofot, domkraft, travers med bilens tyngd som mothåll eller vad man nu fick till. Sen sågade man av pinnbultarna med ett bågfilsblad mellan topp och block
Man hade en stor avdragare som kallades "ryggsäcken".
Den känner säkert många här till.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010