Plocka isär (och ihop) 1920talssvarv

Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Plocka isär (och ihop) 1920talssvarv

Inlägg av bruka »

Kul projekt!
Jag har också en 20 tals svarv som jag använder sporadiskt, den är sen länge konverterad till eldrift och har dessutom en extra växellåda (HD mc-låda, också 20 tal)
När min rem gick av för nåt år sen for jag bara på lokala järnaffärn och köpte en ny Balatarem på lösmeter + skarv som de hade på lager. Men de brukar ha ett bra remsortiment.
Jag blir sugen på att gå igenom den nu när jag ser dina bilder.
svarv.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nastybyte
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 juni 2014, 16:35:30
Ort: Götebôrg

Re: Plocka isär (och ihop) 1920talssvarv

Inlägg av nastybyte »

Det där är ett problem med denna konstruktion.
Man får dra åt som sjutton. :)
Att dra åt _riktigt_ ordentligt förbättrade även centreringen med faktor 100 eller så, så där var mitt mest akuta problem löst. Över till nästa! :doubt:

Finn ett fel:
IMG_20161031_190804.jpg
Det här är ett försök att svarva en axel att sätta två remhjul på, ett brett för balataremmen och ett tredelat med olika utväxlingar för kilrem till elmotorn. Hade man härdat den här axeln hade man närmast kunnat använda den som fil, ytjämnheten är helt katastrofal.

Jag gissar att det har iallafall en hel del att göra med svarvstålen, har försökt slipa till egna av några bitar jag fick med köpet men de går sönder helt otroligt lätt. Det gör inte de som var slipade från början... Verktygshållare ser inte svåra ut att göra (jag har en fräs) och bara skruva dit en sån där bit med vad är det, volframkarbid(?) kan inte va så svårt. Men vilken typ av insats ska man ha? Verkar finnas en hel uppsjö, förstås. Dom får gärna vara billiga då jag antagligen kommer göra sönder en del (ett per nybörjarmisstag...) och har ungefär inga pengar.

Filmen som länkades, och de andra han lagt ut, var ju f.ö. helt fantastisk! Sååå fin! :shock:
Bruka: din ser ut att kunna må bra av lite borstning och smörjning, o kanske lite färg. Funderar på att måla min då den gamla färgen är typ 2 mm tjock och ramlar av i drivor...heh. Tror jag har en burk svart utomhusfärg som ska fästa på metall nånstans...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Plocka isär (och ihop) 1920talssvarv

Inlägg av lond »

Om jag hade haft Davids ångdrivna verkstad, skulle jag monterat in en generator och laddat en batteribank för att driva ledbelysning mm.. Så att man är självförsörjande när apokalypsen kommer.....

/// Marcus
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Plocka isär (och ihop) 1920talssvarv

Inlägg av alexanderson »

Gör svarvstål av snabbstål.
Skriv svar