rengöra PCB

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

rengöra PCB

Inlägg av jesse »

Hej.

Jag har ett gäng PCB (utan monterade komponenter) som ska monteras med lödpasta i reflowugn.

Kretskorten är några år gamla och har bara förvarats i en vanlig plastpåse. När jag vill få monterat komponenter på dessa så säger produktionspersonalen i monteringsfabriken att man inte kan använda så gamla PCB som inte varit vakuumförpackade. Nu undrar jag hur man lättast rengör ytan?

Ytan består av förtennad koppar. Det är alltså antagligen täckt av ett lager tennoxid. Räcker det att dränka dem i flussmedel - borsta och sedan tvätta med sprit? Eller finns det bättre metoder? I fabriken vill man inte befatta sig med detta (de vill slänga och köpa nytt, vilket jag tycker är väldigt onödigt!)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: rengöra PCB

Inlägg av tecno »

Stor risk att korten dragit åt sig fukt och det kan vara orsak nog att de inte vill befatta sig med dessa.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: rengöra PCB

Inlägg av Castor »

Jag tycker du ska vara glad att monteringsföretaget säger att de inte kan göra ett fullgott jobb med dina kort!
Tänk dig att de monterar o resultatet blir skit, vem är ansvarig? Vem bekostar nya komponenter?
Om det bara är få kort o lite komponenter kanske du kan handmontera/handlöda några för att se vad som händer.
Bra resultat betyder dock inte att det går att köra i maskin!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: rengöra PCB

Inlägg av jesse »

Jag ska montera tre eller fyra kort. Jag har monterat massor innan som varit gamla, då utan problem. Är det fukt så finns det en bakugn.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: rengöra PCB

Inlägg av Swech »

Testa med ett grövre sudd och sudda paddarna

Swech
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: rengöra PCB

Inlägg av jesse »

Kan ju i efterhand säga att vi monterade 10 kretskort och det var inga som helst problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: rengöra PCB

Inlägg av TomasL »

Torka korten i ugn, tvätta i isopropanol och liknande, ordentligt med fluss, gissar jag kan lösa problemen i framtiden.
Skriv svar