Minska stegmotorskaftdiameter

Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av Tumblebeer »

Förutom att det är ett roligt ord, stegmotorskaftdiameter, så är det ett mindre roligt problem.

Jag har några stegmotorer som jag tänkte sätta en encoder på, men problemet är att det är 14mm skaft på dem (NEMA 34), och de encoders jag tänkte använda har 6.35mm öppning.
Eftersom det skall sitta en encoder på så behöver det bli relativt bra resultat, kan inte bara sätta på motorn och ge mig på med en fil.

Är det någon som har tips på hur man skulle kunna göra?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Måste encodern sitta direkt vid motorn?
Du har väl en annan ände och!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av säter »

Finns det inga flexkopplingar att tillgå med olika axeldiameter?
Sådana är väl att rekomendera oavsett.
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av Tumblebeer »

Har en liten prototypuppställning nu, där en encoder sitter med flexkoppling på skaftet på framsidan.
Det jag vill ha är en lite mindre platskrävande lösning på bakre skaftet. Det jag har idag tar 12 cm utrymme, med en encoder med inre koppling (ihåligt "skaft") skulle det ta 2 cm på baksidan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av säter »

(ihåligt "skaft")
Ja, en encoder med hålaxel vore ju det ideala.
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av Tumblebeer »

Där var ordet jag letade efter. Hopplöst att bara kunna de engelska orden.
Men i alla fall, det jag har är en hollow shaft, hålaxel, encoder med 1/4 tum diameter och en motoraxel på 14mm.
Lösbart problem?

Jag har faktiskt inte köpt encodern än, så om jag hittade någon annan så går det att lösa så också.
http://www.mouser.com/Search/m_ProductD ... ksCw%3d%3d
Är den jag är inne på nu.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av H.O »

"Rätt" lösning är såklart att köpa en enkoder med 14mm hålaxel.

Sen beror det ju på vad man har tillgång till för maskiner och verktyg.

Det går att svarva ner axeln men det är bökigt då ankaret suger åt sig spån och metalldamm och det krävs väldigt lite för att motorn sedan skall låta som ett tröskverk eller helt enkelt inte gå runt (luftspalten mellan stator och ankare är väldigt liten). Jag har borrat igenom i axlarna på några NEMA8 motorer så jag vet att det går och hur svårt det är att hålla spånorna borta.

Jag tog alltså ut ankaret ur motorn, men det är klart, har man en rejäl svarv så kan man väl svänga runt hela motorn.

Ett alternativ kanske kan vara att borra, brotcha och krympa eller limma fast en 1/4" axeltapp i befintlig axel. Det borde gå att göra i en vanlig pelarborr om man är noggrann med uppriktning och inmätning så man kommer 100% rakt och i centrum.

Min erfarenhet från NEMA8 motorerna är att axlarna är hårda men inte härdade YMMV såklart.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det dubbhål eller någon form av centrumhål i axeln? i så fall går det ju att spänna upp den i svarven utan att ta ur rotorn.
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av Tumblebeer »

Att plocka ur rotorn är nog ingen höjdare, det är en stegmotor och jag har hört att de tappar mycket magnetism på att plockas isär.

Den har dubbhål, så med en större svarv skulle man kanske kunna slänga runt hela motorn.

Men som du säger är det ideala att köpa en 14mm encoder. Har inte hittat någon som är lika prisvärd och i lika trevlig formfaktor som den jag länkade dock.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Minska stegmotorskaftdiameter

Inlägg av SeniorLemuren »

Den har dubbhål, så med en större svarv skulle man kanske kunna slänga runt hela motorn.
Motorn behöver ju inte snurra, om man spänner utgående axel i chucken och den bakre axeln som skall svarvas mot dubb så räcker ju att rotorn snurrar. Enligt vad jag kan finna så är motorns yttre mått 82.5 mm det betyder att den går in i en svarv med en dubbhöjd på 45 mm och det räknar jag inte som en stor svarv.
Skriv svar