Rörkopplingar

OlleBlue
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 februari 2012, 10:59:54

Rörkopplingar

Inlägg av OlleBlue »

Hejsan! Jag har ett ganska bra tag letat efter någon sorts koppling som finns för att koppla ihop rör med varandra utan att det blir någon utvändig skarv, tex genom att man skruvar ihop dem men har inte lyckats hitta något. Är det någon som vet om det finns på hylla eller behöver jag specialbeställa sånt här? Vet inte om jag har postat rätt, men känns som att det faller under material.
/Olle
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Rörkopplingar

Inlägg av johano »

Vad är det för typ av rör och vad ska det vara i dem?

/j
OlleBlue
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 februari 2012, 10:59:54

Re: Rörkopplingar

Inlägg av OlleBlue »

Det är 20mm aluminium och ska inte vara något i dem, det ska vara en isärtagbar räls till en timelapse rigg så den blir portabel, så det kan vara stopp i rören så att säga.
/Olle
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Rörkopplingar

Inlägg av johano »

Hm, kommer att tänka på såna där expandrar som brukar sitta i duschdraperistänger och diverse
andra teleskop/förlängare till div. verktyg. Kanske kan ta isär en sån och bygga på det?

/j
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Rörkopplingar

Inlägg av CPMS »

Vilken godstjocklek har du på rören?
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rörkopplingar

Inlägg av Nerre »

Det vettigaste måste väl vara att tillverka nån slags invändigt gängade hylsor att sätta i rören (limma fast?). Tveksamt om det finns nåt färdigt att köpa.

Sen sätter man alltså "pinnbultar" i och skruvar ihop. Det blir en vändbar lösning (spelar ingen roll åt vilket håll man vänder rören).

Frågan är väl hur noga det är att det är korrekt centrerat, hur stora "gupp" klarar vagnen?

Måste du ha in nån styrning så kommer du nog behöva svarva rören lite invändigt för att få det bra.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Rörkopplingar

Inlägg av GFEF »

Den enda "invändning rörkopplingar " som jag har sett är:

"Rörskarv XL, 270mm Lång"

http://www.carenta.com/produkter?DepID= ... dGrpID=145

För byggställnings montage knappas vad TS efterfrågar.......
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Rörkopplingar

Inlägg av TtompaA »

Något sådanthäringa?
Bild
OlleBlue
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 februari 2012, 10:59:54

Re: Rörkopplingar

Inlägg av OlleBlue »

Tack så jättemycket för responsen! Godstjockleken blir antagligen 2mm, Ttompa; Ja något sånt hade bra, men grejen är att det inte får vara för stort hopp i banan på den och jag tänkte om den nöts ner lite efter att monteras ihop och ner så blir det ett glapp. Ett alternativ jag kommit på och troligtvis det billigaste måste vara att svarva ner 20mm rundstav till 16mm på ändarna men behålla ~5mm i mitten på staven med 20mm och sen gänga hål i "kopplingen" och borra hål i röret och på så sätt fästa det i rören, vad tror ni om det?
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rörkopplingar

Inlägg av Nerre »

Hur hårt behöver det sitta ihop? Hur lätt behöver det vara att sätta dit och ta bort? Är det ok att vrida på rören eller måste det gå utan att vrida dem?
OlleBlue
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 februari 2012, 10:59:54

Re: Rörkopplingar

Inlägg av OlleBlue »

Nej, skruva går bra men jag vill ändån att det sitter såpass tight att det inte blir för mkt svikt över skarven.
/Olle
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Rörkopplingar

Inlägg av CPMS »

Något i denna stilen?
Hålen i skarvbiten gängade, mitthålet för ex en fot eller annat fäste (skruvas fast i annan skena mm). Ytterhålen gängade för stoppskruvar som spänner isär nersvarvningen inuti röret. Rören borrade från en sida för att man ska komma åt spännskruvarna.
Borde funka om rören är någotsånär jämna.
kamera_1.JPG
kamera_2.JPG
EDIT/
Alldeles rätt Nerre. :)
Blev fel genomskärningsbild, rätt bild är här.
kamera_3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av CPMS 1 april 2016, 08:19:58, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rörkopplingar

Inlägg av Nerre »

Kommer inte den där att trilla isär i två delar när man tar ut den? Känns lite opraktiskt?

Sen är ju kanske prisfrågan rätt relevant.. Vad får det kosta?

Där tror jag som sagt var att lösningen med gängade pluggar är billigast. 16 mm rundstång (alu) med gängat M10-hål (M8 eller M6 kan funka), epoxylimmas cirka 20 mm in i röret. Om det behövs bättre styrning så kan man lägga till styrningar av 16 mm rör (2 mm gods) som är cirka 35 mm långa. De limmade pluggarna med gängstång genom håller ihop det hela i längsled, styrningarna ser till att hålla det i sidled.

Drog fram mina paint-skills.

Svart=rören
Blått=gängade pluggar (epoxylimmade)
Rött=styrning (rörstump)
Grönt=gängstång
Grått= eventuellt "stopp" för att se till att gängstången inte råkar gängas in ena änden av röret bara (kan funka med gaffatejp eller krympslang)
Rörkoppling.png
Om det behöver tåla mer böjning så kan den röda styrningen göras längre (och de blå sättas längre in i rören).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OlleBlue
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 februari 2012, 10:59:54

Re: Rörkopplingar

Inlägg av OlleBlue »

CPMS; det är exakt vad jag tänkt mig! Har du nå inköpsställe eller är det special?
Nerre; det är en mycket bra idé faktiskt om det skulle bli för dyrt.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Rörkopplingar

Inlägg av CPMS »

Exakt sådana finns nog bara som modell i min dator. :)

Dom måste nog specialtillverkats, har du inte möjlighet själv så lägg upp en förfrågan här på forumet och hör om inte någon kan svarva till en som prov och ev ett större antal till vettigt pris.
Skriv svar