Formplywood

limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Formplywood

Inlägg av limpan4all »

Al eller RF plåt, då kommer det att tåla det mesta.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Formplywood

Inlägg av Robban_C »

ensten skrev:Hörde en historia vars sanningshalt jag icke kan verifiera; En representant för begåvningsreserven skulle göra inbrott i den lokala guldsmedsbutiken. Jobbet syntes enkelt då inget galler fanns framför eller innanför rutorna. Vår vän har med sig lämpligt tillhygge och kastar den med full kraft mot skyltfönstret. Tillhygget studsar mot lexanet som ägaren så påpassligt fått monterat och landar i huvudet på den tilltänkta tjyven som fick uppsöka stadens sjukhus för omplåstring.

Om ovanstående historia är sann har jag inte kunnat verifiera, men det låter lite som instant karma.
Jag har sett just det där på video från övervakningskamera fast med den skillnaden att buset ramlade ihop medvetslös. Undrar om det inte var två stycken busar och båda råkade ut för samma sak och ramlade ihop till och med. :tumupp:
Har just sökt lite på youtube men hittar det inte. :(

Till ämnet:
Formplyfa är egentligen inte vädertåligt. Det tål en hel del men till slut vinner mamma natur. Det är framförallt snittytorna och eventuella frästa ytor som tar stryk av regn, fukt med mer. Men det håller ett bra tag.
Som lagervara på brädgårdarna brukar det vara 13 mm (1/2"). Tunnare har jag aldrig sett och tjockare är dyrare än torkad apskit. :)
Formaten är oftast 1,2 x 2,4 m eller 1,2 x 2,5 m.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Formplywood

Inlägg av säter »

Jag har hittat flakplywood som är 6.5mm, det får duga.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Formplywood

Inlägg av GastonDeVille »

Det var någon som hann före där, iallafall så hörde av en vaktmästare att en lokal hade problem med bus som smällde källarfönster. Hans förslag var att sätta "Makrolon" (en sorts polykarbonat) i rutorna men efter en demonstration av en ruta där stenen studsade tillbaka fick de ansvariga kalla fötter... det kunde straffa sig lite för snabbt att kasta sten :vissla: :badgrin:
Skriv svar