Uv-box

Sture1
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 november 2010, 05:40:35

Uv-box

Inlägg av Sture1 »

Jag har sett en beskrivning på en UV-box (för ultraviolett bestrålning av kretskort) där man föreslås ha en glasskiva som man lägger laminatet på men vad jag vet så absorberar glas UV-strålning så jag undrar hur det kan fungera.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Uv-box

Inlägg av ActionHank »

Som jag förstår det så absorberar inte all glas UV, tex glas från tavelramar borde inte göra det. Det är väl fönsterglas osv som gör det.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Uv-box

Inlägg av danwi »

När jag byggde min exponeringslåda (för sådär 10 år sedan) gick jag till en glasmästare och frågade efter UV-genomsläppligt glas. Han tog fram den *tjocka* katalogen och letade upp det lämpligaste glaset. Kostnaden landade på c:a 150 kr om jag inte missminner mig, trots att det var en beställningsvara.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Uv-box

Inlägg av xxargs »

tavelglas vill man väl ändå specifikt hindra UV-strålar att gå igenom glaset då UV-strålar (och blålila delen i ljuset) är en av de mer dominerande området i ljuset som bleker färger och åldrar bindemedel etc i tavelduk/fotografier etc..

Även om väldigt lite UV tar sig igenom fönsterglas så ackumuleras ändå allt som träffar tavlan under åren och till sist ger synlig påverkan

sedan handlar det om hur högt upp i UV man strävar att släppa igenom - skall det vara frekvenser som raderar Eprom så är det kvartsglas som gäller.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Uv-box

Inlägg av ActionHank »

xxargs skrev:tavelglas vill man väl ändå specifikt hindra UV-strålar att gå igenom glaset då UV-strålar (och blålila delen i ljuset) är en av de mer dominerande området i ljuset som bleker färger och åldrar bindemedel etc i tavelduk/fotografier etc..

Även om väldigt lite UV tar sig igenom fönsterglas så ackumuleras ändå allt som träffar tavlan under åren och till sist ger synlig påverkan

sedan handlar det om hur högt upp i UV man strävar att släppa igenom - skall det vara frekvenser som raderar Eprom så är det kvartsglas som gäller.
Det stämmer nog bra det, jag menade billiga fotoramar med glas. UV-lådan jag byggt så är det en gammal glaskiva från en fotoram. Fast nu för tiden så är nog dom i plast, speciellt om dom är billiga...
Skriv svar