Sätta fast rostfritt med varandra

Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Sätta fast rostfritt med varandra

Inlägg av cazz »

Jo min kollega rek att man skruvar och sedan slår till i ena sidan.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Sätta fast rostfritt med varandra

Inlägg av DW »

som Jonaz nämnde
PL600 är ett lim för både fukt och oljiga ytor starkare än svets dessutom.
Jag valde att limma profiler som höll uppe ett flaklock till en Volkswagen Pickup.
Vi TIG svetsade allt alu men behövde starka grejor för styvhet så det innebar rostfriplåtprofil. Limmade var 5cm en kort sträng på 2-3cm
Så oavsett konstruktion kan jag lova att det är starkt, väldigt starkt dessutom :tumupp:

Kupolmutter kan man limma med Loctite. Tar du stark så går garanterat axeln av innan muttern släpper :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sätta fast rostfritt med varandra

Inlägg av Henry »

cazz skrev:Plastic Padding "Kemisk Metall" är i stor sett Polyester med metallpulvrer i.
Det är epoxi i tex de där vanliga Plastic Padding metalltuberna och ev metallpulver gör slutprodukten starkare, majoriteten är absolut inte polyester vilket man också kan se på härdarens innehåll vilket inte fungerar vid härdning av polyester. Just att det är epoxi i dessa är bla också orsaken till priset då det är en dyr härdplast medan polyester är en hel del billigare. Man kan ju tex normalt köpa litervis av polyester för samma pris som för bara några fåtal dl epoxi.

Epoxi skapar sedan många fler fästpunkter mot ett material än vad polyester gör, läst något om runt 12000 för epoxi och en 2500 eller så för polyester, vilket betyder att det sitter hårdare fast. Jag kör enbart med epoxi och än mer då det går att få tag billigt från kina för tex hobbyändamål och är såldes rent och fint. Det är exakt samma som i Sverige men för runt 7:- för en sådan där dubbel tub mot 149:- här för exakt det samma så det är ett enkelt val. Vill man sedan ha det som en pasta så är det bara att blanda i tex talk, men det gör slutprodukten lite svagare.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Sätta fast rostfritt med varandra

Inlägg av LeCanard »

Icecap skrev:Att låsa ändan på olika sätt så att muttern som ska agera huvud inte skruvar sig av är enkelt och det ges en del råd här.


Ett hål genom mutter och gängstång och sedan en rörsprint i hålet, då ska det gå åt helvetet fel om den rör på sig.

Precis så sitter propellern monterad i min flygmanick. ( trångt som fan , bultskallen (muttern med rörsprint) har några futtiga millimeter innan dess topp tar i hubbens gods) Dessutom rostfri låsttråd igenom rörsprint/spännhylsa enligt alla konstens regler för att inte fanskapet skall kunna gänga upp sig.

LeCanard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Sätta fast rostfritt med varandra

Inlägg av Robban_C »

Mutter (med eller utan kupol) och sen Loctite 638 så sitter det för gott sen.
638 är ett medel ungefär som gänglåsning men oerhört mycket starkare, avsett för att montera fast lager och bussningar.
Går i princip aldrig att få loss utan att värma till 120-140 grader. Förr då att man vrider av skruven om man försöker demontera utan värme.
Det här är den absolut enklaste, simplaste metoden och den kommer definitivt att fungera.
Skriv svar