Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av orvar-e »

Jag letar efter en kapsling som ser ut som bilden/länken nedanför. Men det uttaget ska vara av den typ vi har här i Sverige.
Kapslingen är den jag söker men uttaget är ju en katastrof. Kapslingen ska monteras på vägg utomhus så den måste vara iaf stänk säker lik denna.
Jag har sökt på "Enclosure for power supplies" och "case power supplies" ..... mottages gärna tips på bättre eller andra sökord.

http://www.tme.eu/en/katalog/#id_catego ... order=DESC

Bild
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

Sån har efterlysts förut på forumet men jag kommer inte ihåg rätt sökterm...

Men det kanske är lättare att försöka hitta den tråden här på forumet än att försöka hitta termen på Nätet.
Senast redigerad av Nerre 3 februari 2016, 21:01:50, redigerad totalt 1 gång.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av danwi »

Har du funderat på en kombination av ett vanligt uttag med lämplig IP-klass med en "vanlig" låda bredvid om du ska ha någon form av elektronik som inte får plats i uttagslådan? Jag är lite skeptisk till att en sån där låda lämpar sig för utomhusmontering med tanke på materialval, väderskydd, mm. Beroende på montering lär du behöva något i spannet IPx1-IP44 eller kanske ännu högre.

Edit: Uttag utomhus ska väl vara IP44 om jag inte minns fel, men det kanske finns undantag om placeringen är gynnsam?
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av danwi »

Jag fick en plötslig insikt i att jag sett såna lådor förut! Det finns hos Bopla, men eventuellt bara i vitt:

https://www.bopla.de/enclosure-technolo ... -9016.html, kolla på typ 3: "Lid with safety socket; base in closed version".

Skulle det vara svårt att få tag på genom en distributör så är det Miltronic som är svensk representant för Bopla.

Edit (på det här inlägget med): Lådorna finns bara i "Traffic white (similar to RAL 9016)" och har klass "IP 20/DIN EN 60529 with safety socket".
Senast redigerad av danwi 3 februari 2016, 21:14:10, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

3:an tolkar jag som att den saknar stickproppsdel.

De skriver ju IP40 för den som bara har stickproppsdelm (inget uttag) och IP20 för de som har uttag.

Lid är lådans lock, inte lock över uttaget.

"Plug enclosure" verkar kunna vara en vettig sökterm. Men IP44 verkar kört...

Då får man nog ta en som saknar stickproppsdel och sen montera dit ett IP44 chassiuttag. IP44 kräver såvitt jag kan förstå lock så det är tätt när inget sitter i.

Kanske blir billigare att köpa nån simpel jordfelsbrytare och sno höljet från?
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av danwi »

Precis, så som den orvar-e har på bilden i första inlägget. Det är vad jag kan se en Combiplast CP-Z-31/B hos TME som saknar stickpropp men har uttag i locket. Om det nu skulle vara med stickpropp så tolkade jag in lite för mycket i bilden, men å andra sidan har Bopla alla varianter :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

Jag trodde det skulle vara med stickproppsdel också just eftersom om man bara ska ha uttaget är det ju enkelt att köpa vilken lämplig låda som helst och skruva dit ett vanligt uttag för chassimontage?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av orvar-e »

Jag söker en låda utan påbyggd stickpropp, bara uttagsdelen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

Och hur stor behöver den vara då?

Antar att eftersom du frågar efter en kapsling så är ett utanpåliggande vägguttag för litet?

Och en byggcentral är för stor?

Och det är ingen lösning att montera att Schuko-uttagn för panelmontage på valfri kapsling?
http://www.garo.se/installation/anslutn ... uko-10-16a
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av orvar-e »

Mått på lådan ca, bredd 70 djup 50 längd 120mm eller nått åt det hållet inte så stor. Den lådan på TME var som sagt bra på flera sätt, den var billig 32kr endast. Så jag söker en lösning som inte överstiger 100 kr om det skulle bli tal om att köpa fler än >10 st.
Men en paneluttag lik den du länkade till kan ju vara att tänka på, för då är ju urvalet av kapsling mycket större.
Undra vad den du länkade till garo kostar.
Ebay
Lite dyr frakt dock.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

Garo var första svenska google-träffen, googla på "schuko panel" så hittar du dussintals ställen att köpa på:)

För 32 spänn får man ju knappt ett utanpåliggande vägguttag?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av orvar-e »

Det var ju därför jag var så jäkla nöjd, tills jag såg hur uttaget såg ut alltså.
Lite skrattretande....... :doubt:

Jag tror jag går på din linje, eller ska iaf undersöka olika lämpliga kapslingar att montera uttaget i som också kan rymma elektroniken.
Kapslingen blir solklart dyraste komponenten.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

Antar att kapslingen också behöver en kabelgenomföring? Varifrån ska spänningen till uttaget annars komma?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av orvar-e »

Min tanke vara göra så att det går att skruva fast kapslingen i fasaden utan att öppna den. Och matningen skulle komma genom en sladdstump med vinklad stickpropp, på så vis behövs ingen behörig installatör för att montera utrustningen. Man skruvar bara fast den där man vill ha den på fasaden stoppar i stickproppen och den är redo att använda.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar efter rätt kapsling, behöver hjälp.

Inlägg av Nerre »

Då behöver du väl utstickande fästöron med hål i för att skruva fast den?

Och sen behöver du en kabelgenomföring med brytskydd och dragavlastning då som dessutom uppfyller IP44.

Det hade nog blivit svårt att lösa med den där första lådan du hittade.
Skriv svar