Hur montera UV-sensor?

Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Hur montera UV-sensor?

Inlägg av PHermansson »

I version 2 av min utegivare till mitt Emoncms-system tänkte jag ha en UV-sensor. Jag har köpt en ML8511 på ett breakout-kort, http://www.ebay.com/itm/New-ML8511-UVB- ... SwpDdVeq1f

Inkoppling och kod är inga problem, men det fysiska montaget. Den ska sitta utomhus så det måste vara vattentätt. Vad jag förstår är vanligt glas, plexiglas och sånt filtrerande mot UV-ljus? Det jag jar hittat som lämpliga material att montera sensorn bakom är kvartsglas eller teflon. Finns det andra material som skulle kunna fungera?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur montera UV-sensor?

Inlägg av xxargs »

Vattentätt är vanskligt att få till då det är lätt att få ett system som istället suger in fukt och det blir allt fuktigare och till sist sjö, detta drabbar även helt ingjutna prylar med tiden.

Det är bättre med en rejäl öppning i botten, med droppkant runt kanten med kanske insektsnät som hindrar allt för mycket inflyttande invånare sam att det är en viss värmeutvekling på prylarna som sitter där - räcker med bara enstaka grader varmare än omgivningen så håller det sig torrt.

Skall man ha vattentätt på riktigt så är det samma som vakumtätt och princip samma sak som insmält i glas eller hårdlött i metall med glasgenomföringar för anslutningar - för finns det minsta chans att diffundera genom ett material (tex. gummi eller plast) så är vattenånga tillsammans med helium där i första ledet och försöker komma igenom...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Hur montera UV-sensor?

Inlägg av PHermansson »

Jo det är sant. Version 1 av sensorn är monterad i en kopplingsdosa för el, tror det är IP56 eller IP44. Fungerar bra.
Skriv svar