3D-filament på stor rulle

Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

3D-filament på stor rulle

Inlägg av Nisse »

Hej,

Kan någon tipsa om en leverantör av 3mm filament (PLA och ABS) som levererar på rullar med lite större diameter?
Rullar med en innerdiameter på 10 cm eller mindre är värdelöst eftersom filamentet är alldeles lockigt när man kommer till sista halvan på rullen.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Meduza »

Colorfabb, Inofill och Ultimaker levererar alla 750g filament på 200mm spolar med 105mm kärndiameter.
Samma mått stämmer även för filament från Ninjaflex, men där spelar det av logiska anledningar mindre roll ;)

Colorfabbs 2,2kg-spolar är betydligt mycket större innerdiameter, har ingen här att mäta på, men gissar på typ 180mm kärndiameter och 300mm spole.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Nisse »

105 mm diameter på kärnan är för litet.
Det är alltså 2.2 kg spolar man ska titta på, tack för tipset!

Fler tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Meduza »

Just dessa 200/105 rullar med strax över 50mm centrumhål verkar vara ett mått som många tillverkare har börjat standardisera mot, 1kg-spolar är ofta samma diameter men bredare (80 snarare än 55mm)

Form Futura hade också 2,2kg spolar förut med samma mått som Colorfabb, men jag hittar inte dessa på deras sida när jag tittar nu...

Såhär ser 2,2kg-spolarna ut (bild snodd från Colorfabbs twitter):
CTczW6pU8AA71Ke[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Nisse »

Hur är colorfabs PLA/HPA?
Är den så bra som de själva påstår? (inte lika skör osv).
Alltså är det värt pengarna eller ska man fortsätta köpa billigaste no-name PLA?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av AndLi »

Jag har haft problem med att vit 3mm colorFab har gått av när skrivaren stått oanvänd, iof ganska tidig rulle, och 3D verkstan bytte ut den..
Har inte märkt något med någon av de andra färgerna, har inte provat något annat märke heller...
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Nisse »

Att PLA har gått av har bara hänt med en rulle för mig med, den jag kör just nu. Kommer dock inte ihåg nu var jag köpte den. Kan ha varit Saltberg.

Synd att du inte kört något annat märke Andli, då hade du ju kunnat berätta skillnaden mot vanlig PLA.

Aha, 3dverkstan säljer ColorFab, topp. Men det ser inte ut som de har de större 2.2 kg rullarna.

/ Nisse
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Meduza »

Kan tänka mig att 3DVerkstan säljer även 2,2kg spolar av ColorFabb om du ber dom att ta hem det till dig, men det är nog inte en vara som säljer i någon större mängd så att den finns nog inte på deras lager.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Anders Olsson »

Colorfabbs PLA/PHA tål böjning extrem mycket bättre än billig ren PLA.

Jag fick faktiskt kasta en rulle PLA från Kjell som det var typ 10% kvar på idag, för den var helt enkelt omöjligt att mata in i skrivaren utan att den bröts. Höll på att aldrig få ut resterna ur bowden-röret.
2016-01-28-6679.jpg
Den aktuella skrivaren har stått still nån månad med filamentet monterat, möjligt att det påverkat på nåt sätt.
Vår PLA/PHA har dock inte visat några tendenser att ändra egenskaper med tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Nisse »

Om PLA/PHA tål böjning och är lite mjukare än ren PLA så kanske det inte blir samma problem med "lockigt" filament på de inre varven av rullarna?
Kan nog vara värt att prova en 750g rulle och se hur det fungerar.

För som det är nu blir jag galen på vissa rullar. Har man dessutom haft dom i skrivaren ett tag blir de stenhårda. När ett sådant filament sedan skall genom slangen på min Mendel90 går det tungt.

Mvh
Nisse

EDIT: Jösses, det var inte billig frakt från 3D-verkstan :-P Tänkte köpa EN rulle för att prova, men det blir ju dyrt som skrutt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-filament på stor rulle

Inlägg av Meduza »

Jo det är inte superbilligt för 1 enstaka rulle, men beställer du 4-5 rullar så blir frakten inte många kronor utslaget på det hela.

Kan säga att dom 10kg+ jag har kört av PLA/PHA har alla varit på 750g rullar och alla har fungerat utan problem hela vägen in till kärnan.
Skriv svar