tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av helmut »

Jag fick köpa några lok 1:87 billigt av en kompis eftersom kugghjulen i loken är trasiga.
Eftersom flera kugghjul är likadanna funderar jag på om det skulle vara möjligt att gjuta nya kugghjul.
Tänkte tillverka en gjutform i silikon men för att kugghjulen inte ska bli ovala behöver jag tillverka gjutformen av en ganska hård silikon. Vilken typ av silikon ska jag använda till gjutformen.
Original kugghjulen är tillverkad av nylon. Var kan jag få tag i flytande nylon? Kollade med båtföretagen men dom har bara polyester och epoxy plaster. Funderar på om det går att smälta ner buntband men går det att få nylonen att bli tillräckligt flytande för att plasten skall rinna ut i formen. Kugghjulen har modul 0,4.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av Andy »

Hur ser hjulen ut, är de mycket speciella?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av lgrfbs »

Kugghjul finns som reservdel hos de stor tillverkarna.
Edit: Vad är det för lok?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av Anders Olsson »

Bild och mått skulle vara intressant, känns som något som man eventuellt kan skriva ut i en bra 3D-skrivare.
Alternativt använda nylon-tråd till 3D-skrivare som råmaterial vid gjutning: http://www.taulman3d.com
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av Nav »

Bra med 3d då kan du strunta i mommos modul och cirkelevolventprofil, jag bara så jag fick visa vad du kan skippa. Är det bra att bry hjärnan med delningsdiametrar såhär nära sängen när man inte har gjort det på många år? Kommer nog att drömma om en snäckfräs efter detta, en välsvarvad sådan!
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av helmut »

Det är ett tiotal lok och många av dessa är 10 - 20 år gamla.
Några busiga barnbarn har fått tag i loken och tryckt ned loken i vinylmattan och dragit loken fram och tillbaks över golvet.
Jag har tillgång till både svarv och fräs men hittar inga skivfräsar för modulen 0,4 hos något företag i Sverige. Kom fram till att om jag kan gjuta nya kugghjul med som oskadade kugghjulen som förebilder skulle jag kunna få fart på alla loken.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av SeniorLemuren »

Du får göra som de gamla urmakarna. svarva ämnen i t.ex. mässing och handfila kuggarna. Har en kompis som tillhör den riktigt gamla stammen. Hans gesällprov var att tillverka ett litet bordsur för hand. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av tecno »

Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av Nav »

Jag har en kugghjulsfräs om produktion skulle hägra ( lagom stor för ditt ändamål så det är ingen Lorentz, dom har alla sålts till Afrika och Sydamerika ).
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: tillverka kugghjul till modelltåg i skala 1:87

Inlägg av helmut »

Fick en bit tråd till en 3 d skrivare och rådet att jag skulle gjuta in ett helt kugghjul i epoxiplast. Därefter var det bara att knacka ut kugghjulet och fylla formen med den smälta 3-d tråden. Skulle visst inte vara några större problem med att tillverka 50 kugghjul på några dagar.
Testade att göra en gjutform i silikon. Tillverkade jag en gjutform i ett metallrör som var någon cm större än kugghjulet blev gjutformen så stabil att kugghjulet fungerade perfekt när jag monterade in den i loket.
Har några större kugghjul till en Toyo svarv som blivit förstörda eftersom kugghjulen legat i samma låda som en elkabel med gummiisolering. Gummi och plast fungerade tydligen in så bra tillsammans. Får testa om metoden fungerar på större kugghjul.
Skriv svar