Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av CDR »

Jag har sett att det finns en del folk här som brukar bearbeta material på olika sätt så det är kanske inte omöjligt att få hjälp. Jo, det är ju jul ledigt. Men så småningom så kommer man ju tillbaka till jobbet och då ska man igång med fräsen igen. Jag är dock inte kompis med den och behöver hela tiden hjälp att ställa in den vilket jag finner ganska otillfredsställande. Jag kan nämligen inte begripa vilka knappar jag ska trycka på. Har tittat i tjocka "instruktions böcker" men förstår ändå inte hur jag ska göra eftersom de verkar skrivna för folk som redan känner till systemet. Starta maskinen kan jag nu efter ett halvår och redan där saknar jag förståelse för den logik som ändå borde finnas. Tycker att jag står och trycker på knappar i 5 minuter innan jag ens ser någon rörelse. Är maskinen väl igång och inställd kan jag köra den (läs: köra ett program till slut och sedan börja om). Vissa baskunskaper börjar också sitta nu men de mer avancerade sakerna som att ställa in X Y Z punkterna osv har jag problem med. För det kräver att ett antal knappar trycks in i exakt rätt följd. En "lathund" vore bra för minnet är dåligt.

Så därför frågar jag nu som följer: Är det någon som känner till en enkel instruktion för Heidenhain TNC 360 som jag kan studera? Jag har ingen utbildning på det här utan vill försöka lära mig. Men det här är krångligt. Hade man haft en vanlig dator till hands så vore det nog enklare men det här är ingen vanlig dator.

Observera: Bild från nätet!

Bild
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av Sparky »

CDR skrev:Men det här är krångligt.
Om det kan vara nån tröst, så är Heidenhain ett av dom enklaste CNC-system som finns. Heidenhain brukar köra med två böcker; en "tråkig instruktionsbok" och en snabbguide typ "såhärpass enkelt är det". Tror nog du har nytta av båda två när du ska ställa in och jobba med maskinen.

Böckerna finns här i .pdf-format:

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... gb/bhb.pdf

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 299920.pdf


Sen finns det också möjligheter att köra ISO-programmer, den här boken beskriver hur det går till:

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... isobhb.pdf

Hoppas du hittar det du söker här.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av CDR »

Ursäkta mycket sen återkoppling. :oops:

Jag tittade på pdf:rna och det var samma dokumentation som jag tittat på tidigare. Tycker dock fortfarande att det är krångligt då jag inte har någon utbildning på det. Men tack för hjälpen i alla fall.
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av H.Andersson »

Försök ställ specifik fråga om hur du ska göra något, så ska du se att någon hjälper dig!

Tex, Hur köra med handratten?
- välj handratt knappen =>bestäm i vilken axelriktning(X,Y,Z, IV)=> veva på handratten
etc, osv...

Man kan göra en hel del fiffiga saker med de här gamla systemen!
Älskar att det är så enkelt med vinklar, radier och växla till polärt eller inkrementellt osv!
//H
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av CPMS »

Här är en Pdf med lite allmän info ang cnc-körning, kanske finns något intressant här.

https://www.dropbox.com/s/aywiapjwggf8a ... 0.pdf?dl=0
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av persa »

Enklare än med Heidenhain blir det nog inte

Gör egna lathundar efterhand på sånt som du ofta gör. Till slut har du ett häfte vid maskinen och ännu längre fram så behöver du inte titta så mycket i det :)
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Behöver lathund för Heidenhain TNC 360

Inlägg av CDR »

Problemet är att jag är så dålig på att skriva bra beskrivningar. Nå, jag får väl se om jag kan ha en ordentlig genomgång framåt vid något tillfälle. Tack för hjälpen i alla fall.
Skriv svar