Frontpanel för LCD

Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Frontpanel för LCD

Inlägg av Fredrick »

Letar efter en bra lösning för att göra snygga inbyggnadslådor med några knappar och ett displayfönster och undrar om någon här provat att låta någon tillverka en frontpanel och kan tipsa om ett företag som gör detta till ett bra pris och utan krav på min antal.

Kretskort kostar ju nästan gratis att få tillverkat i Kina nummer men hur är det med front paneler?

Typ en frontpanel som denna http://flexkys.en.made-in-china.com/pro ... -Pump.html
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av orvar-e »

Tycker också att det är svårt med frontpanelar och har funderat på det.
Ebay har ju nästan inget alls vad jag hittat, men jag kanske inte testat rätt sökord.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av Fredrick »

Om man söker på Graphic Overlay på Aliexpress så dyker det upp en massa intressant, men stämmer verkligen priserna, 100st för $20 är ju i princip gratis? :roll:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av orvar-e »

+ $28 i frakt, men fortfarande inte många kronor per styck. Men vad ska man med 100 st till, gäller att göra en så universell panel att man kan sälja den vidare.
Användarvisningsbild
Becke
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 december 2011, 12:02:25

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av Becke »

På sjuttiotalet fanns något material som man kunde etsa fram snygga frontpaneler ur. Om jag kommer ihåg rätt så var det ungefär som att etsa ett mönsterkort. Materialet var svart men där man etsade kom aluminium fram (text, figurer etc). Vet någon om det här fortfarande finns att köpa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av Glenn »

jag vill minnas att jag läst om det där i elektroniktidningar, så det borde innebära att det fanns på 80talet iaf.

Men jag har nog inte hört/sett nåt om det på senare år.

Dock måste man ju ändå fixa hålen isåfall.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av Klas-Kenny »

En variant för sådant är ju att använda just mönsterkort. Kan fås i många färger, kan göra diverse hål i dem och få dem i alla former, silkscreen för text och figurer, och en bonus i form av möjlighet till att montera elektronik på "baksidan". :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Frontpanel för LCD

Inlägg av Icecap »

Om man kan invertera filmen kan man göra som med kretskort:
* En fotolack på en aluskiva av lämplig tjocklek och storlek.
* Belysa.
* Framkalla.
* Etsa i saltsyra.
* Sedan kan man fylla färg i spåren (finns linoljabaserade kritor för detta men målning duger) och när färgen är torr putsar man försiktigt.

Gjorde nyckelskyltar på detta vis på ett tidigare jobb, det var nycklar man inte skulle glömma att lämna tillbaka så det var rediga nyckelskyltar i 4mm alu.

Vad jag vet används de än.
Skriv svar