Få bort klister på Styrenglas

Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av CDR »

Vet inte om det platsar här men jag provar. Annars får ni kasta över tråden till Övrigt. :humm:

Jag har fått ett problem. Har graverat (och färglagt) ett motiv på Biltemas Styren-Akrylvitril glas http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Pl ... 000030030/ och i den processen hade jag tejpat på glaset med vanlig hushållstejp. Detta lämnar klister bakom sig men att ta bort det "direkt" har jag dålig erfarenhet av. Det brukar gå bättre om jag suddar med suddgummi eftersom limmet då "klumpar ihop sig" men det blir ändå rester, eller rättare sagt matta fält efteråt. Vet inte om det kanske repar glaset. :? Med en galning har jag gnuggat med mikrofiber trasa och Julas Allrent http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... nt-813198/ (misstänker att det är aggresivt mot plasten) samt vanligt fönsterputsmedel men det blir ändå inte bra. Så därför frågar jag nu om det finns någon bra metod för att få bort lim/suddgummirester från denna yta. Det känns liksom onödigt att göra ett nytt konstverk. :|

Läste precis att mikrofibertrasa (?) kan repa glaset men det är nog bara en del av problemet här. Om jag redan har gjort bort mig så kan jag i vart fall lära mig hur jag ska göra nästa gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av Klas-Kenny »

Alkohol av valfritt slag (förslagsvis isopropanol) brukar göra jobbet ytterst bra, kan vara värt att testa om det verkligen skadar plasten (risken finns ju klart, jag vet ej).
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av Glenn »

Nån form av label-off skulle jag testat.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av carpelux »

Kemiskt ren bensin är grejen när det gäller limrester. Är inte aggresivt emot plast men löser limmet bra, bättre än alkohol.
Däremot aceton ska du inte prova :-)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av sodjan »

Varför inte helt enkelt följa texten hos Biltema?
Rengöring
Plastglas har, trots sin hårdhet, mjukt ytmaterialet. Rengöring måste därför göras med
milda medel såsom såpvatten och mjuk trasa. Använd inte mikrofiberduk då dessa orsakar
repor i glaset. Torka av glaset med mjuk tygtrasa eller sämskskin. Plastglas har begränsad
kemikaliebeständighet så låt aldrig glaset ligga kvar mer än 5 minuter i rengöringsmedel av
något slag.Oljerester och hårt smutsiga glas ska rengöras med en blandning innehållande
desinfektionsmedel t.ex. isopropyl alkohol.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av CDR »

Du har naturligtvis rätt men jag gjorde misstaget att behandla plasten som vanligt plexiglas (acryl glas) utan att fundera över det. Har nog fått in en mängd smårepor i plasten och det är därför det ser "smutsigt" och matt ut. Nå, det tar jag på mitt konto. Ska dock lägga tipsen på minnet inför nästa gång (och nästa gång tar jag annan tejp som inte klibbar).
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av Sparky »

Isopropanol och en mjuk trasa borde fungera i alla väder. Andra lämpliga medel är diskmedel (Yes är min favorit) eller en kombination av först WD-40 för att lösa upp geggan och sen Yes för att tvätta rent efteråt.

Minns en gång jag fick tjära på min vinterjacka. Körde den flera gånger genom tvättmaskinen utan att få bort eländet. Löste sen upp fläckarna med WD-40 och tvättade på nytt på 40 grader, sen var fläckarna borta! :)
Användarvisningsbild
El-Björn
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2005, 02:28:16
Ort: Kungälv

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av El-Björn »

När det gäller klister från etiketter och tejp så har jag haft stor framgång med matolja på papper. Ta bort så mycket som möjligt med fingertopparna och sedan gnugga med matoljedränkt papper så försvinner det direkt.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av hsd »

många liknande tejprester tas bort med tejp, tejpa på å dra av upprepa så brukar de mesta försvinna
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av jpalsson »

Jag kan tipsa om ett helt magiskt medel som skyltavdelningen använder på jobbet för
att ta bort limrester från gamla dekorer med,
http://enviro2.mamutweb.com/Shop/List/5 ... Solve/26/1

Bara att spruta på, vänta ett par minuter och sen torka bort.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Få bort klister på Styrenglas

Inlägg av Findecanor »

Jag brukar använda bensin följt av alkohol. Bensin för att lösa upp fettlösligt lim. Alkohol biter inte alltid så bra utan är mest till för att avfetta efterråt.
Skriv svar