Trådskärning av cellplast

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Trådskärning av cellplast

Inlägg av Marta »

Har provat att trådskära ur lite hårdare PU-skum, vilket fungerar i stort men inte helt bra. Det är en hyfsat lång tråd på strax över en meter och som även med fördel skulle kunna vara några decimeter till. På vardera sidan av plastskivan finns en mall av plywood fastsatt. Det är vingar till modellflyg som skall skäras. Tråden känns spänd och fin även då den är varm och jag matar materialet sakta utan att forcera.

Problemet är att tråden på mitten i viss mån väljer sin egen väg och skär in djupare än mallarna.

Har lite egna funderingar på att prova andra trådar. Den som nu används är 0.4mm kromnickel. Har funderat på att öka tråddiametern och fortfarande använda kromnickel, den borde då kunna spännas hårdare. T.ex. 0.8 eller 1.0 mm tråd. Har även funderat på att prova wolframtråd som jag antar är starkare när den är varm och kan spännas hårdare.

Vad har Ni andra för synpunkter på detta och kanske även erfarenheter av trådskärning.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av ToPNoTCH »

Kanthal är väl ganska standard för den typ av tillämpningar.

Man brukar ha den ganska hårt fjäderbelastad för att kompensera att den blir längre vid uppvärmning.

Har man rätt värme, spänn på tråden och kör med rätt hastighet så skall det gå vägen även med lite större objekt.
Jag gissar att det är dessa tre parametrar du behöver labba med.

Även tjockleken på tråden är givetvis påverkande. En tunnare tråd skär ju bättre, men tappar värmen direkt om man kör för fort.

Jag har själv bara gjort tester med Kanthal spänd med ett El-rör (pilbåge typ), men det gick väldigt bra om man inte forcerade tråden genom materialet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av ToPNoTCH »

0.4 mm är betydligt tunnare än vad jag gjorde mina tester med.

Skall kolla om jag hittar mina Kanthal rullar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av ToPNoTCH »

Backar på ovan inlägg.

Jag har 0.4mm och 0.8mm

Kommer inte ihåg vilken modell jag testade med, men fan vet om det inte var 0.4'an
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av papabear »

Om inte annat så kanske det är ett alternativ att dela vingen i mindre delar, så behöver du inte lika lång tråd tänkte jag.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av CPMS »

Tråden ska väl vara så varm och framföras så sakta så att den aldrig tar i materialet utan cellplasten ska smälta och krympa ihop innan tråden tar i den, tar tråden i plasten och det brinner fast material kommer den om inte annat att hänga ner av bara tyngden om man inte har en rejäl spänning på den.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av hawkan »

Ja så är det och det är nog här lösningen eller problemet är.
Om tråden gör det minsta motstånd så kommer den att sacka på mitten
och man drar liksom en båge. Och då blir mitten av vingprofilen mindre
än i ändarna. Mer värme eller långsammare är det som gäller.

Tunnare tråd kan det bli otroligt fina snitt med. Måste upp i spänning över tråden,
kan vara upp mot 50V. Nämner bara så du ser att du behöver ta hänsyn till det.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av persika »

Har skurit en del med varmtråd, i skivmaterial upp till 10 cm tjocklek.
Har använt kantaltråd 10ohm/m
Det har behövts ca 4A

Har haft funderingar på att använda temperaturberoende tråd ist, ex.vis järntråd, och ha en regulator som reglerar till konstant resistans i tråden.
Då skulle oxå temperaturen i tråden vara konstant och obereroende av frigoligtmatningshastighet.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av frownlayer »

testa att göra en "pedal" som du kan öka spänningen/värmen med när du kommit en bit in i skärandet. så håller du värmen på samma nivå. det är mycket material som kyler tråden.
Ewert
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 november 2015, 11:07:59

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av Ewert »

Bra tips,
nu inser jag att mina misslyckanden med att skära med varm tråd berodde på alltför dålig trådspänning (inte elektrisk utan mekanisk spänning).
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Trådskärning av cellplast

Inlägg av Nav »

Hur skulle det vara med en varm sågklinga som var lite rörlig i längdriktningen. Eller varm vass klinga så rätar den ut sig av draget i bägge fallen. Du får slänga på lite diamant och sen stampa som tusan med foten, har en dragfjäder som "motvikt". Eller varför inte trafon dinglande över en bryttrissa?
Klaga inte på min fantasi för då blir jag ledsen!!?? :D
Skriv svar