Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av NULL »

"3D; Är det någon som har prövat blästrad heatbed och ABS?"
Ställde frågan i Kossel-tråden, men fick inget svar.

Själv har jag testat sen i juni(så minnet kan vara fel):

ABS med:
- Trälim, funkade inte alls, släppte lätt.
- Blankt glas, funkade inte alls, släppte lätt.
- Syraetsat glas, funkade inte alls, släppte.
- Kapton-tejp, funkade inte alls, släppte.
- Hårspray, funkade inte alls, släppte lätt.
- ABS upplöst i aceton på blankt glas, funkade inte alls, släppte lätt.
- ABS upplöst i aceton på syraetsat glas, släppte.
- BuildTak, funkar så där, men efter ett tag släppte den från glaset, tror värmen tog död på självhäftningen.
Buildtac.jpg
PLA med:
- Trälim, funkade ok, inte perfekt men tillräckligt bra för hobbybruk.
- Blankt glas, funkade inte alls, släppte lätt.
- Syraetsat glas, funkade inte alls, släpper hyfsat lätt.
- Kapton-tejp, funkade inte, släppte lättare än trälim.
- Hårspray, det var svårt att få det bra, en Garnier funkade hyfsat, men övriga har en ytterst kort tid där de är lagom kladdiga för att funka halvbra eller inte alls.
- BuildTak, fungerar ok, kommer inte ihåg hur den funkade jämfört med trälim, lika eller bättre.

Använd inte listan som en sanningstabell, eftersom det här enstaka tester i just min maskin, men den kan kanske vara bra för att bestämma sig för i vilken ordning man vill testa.

Så nu skulle jag vilja höra resultatet om någon här har prövat blästrad glas, Bakelit-kretskort eller...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Meduza »

Glas med limstift, fungerar utmärkt för mig iaf (å andra sidan fungerar rent glas också bra för mig, men limstift sitter som berget): http://www.clasohlson.com/se/Limstift-Tesa-Eco/31-1120

Jag kör i princip bara PLA då, men har fått höra att det ska fungera även på ABS.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av hubben »

Jag har ett alubord med kaptontejp, fungerar klockrent för PETG.
Lägger man limstift på tejpen sitter PLA som berget. Svårt att få loss ibland efter färdig print.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av NULL »

Efter Medusas inlägg testade jag med Limstift.
Justerade in bättre "Lagom" intorkning, vad som kunde vara rätt temp på bed'en. och så klart bättre avstånd. :)
Använde Biltema limstift som efter ett tag fungerade, stiften är väl dyrare är trälim* men mycket lättare att applicera, men eftersom jag har massor av trälim gick jag tillbaka till det.
Ett av felen jag gjort var att jag lät limmet torka in för mycket(lättare att få till med gel'en som limstiftet har), det kan nästan vara blött när man kör igång skrivningen.
Så nu funkar ABS på blankt glas, tackar. :D
(ska nog senare köpa en blästrad glasskiva för att se om det kan vara mera lättarbetat/yvigare toleranser)

Tillägg: Om BuildTak'en gav sig vid den här tempen, så kan jag inte ha den till Nylon, så den går bort.

* Trälim och limstift har PVA som samma grundkomponent, om jag har läst rätt.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av perra_e »

Jag kör Kapton-tejp med PLA och det sitter så hårt att jag ibland knappt får loss delarna.
Jag torkar alltid rent tejpen med aceton innan jag skriver ut så att det inte är något fett kvar efter fingeravtryck.

--Per
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Fortran »

Jag kör med vinyltejp på glasskiva. Sån man gör bildekaler med.
Funkar klockrent med PLA iallafall. Har inte testat med ABS.

Sitter riktigt stadigt och släpper "hela biten på en gång" när man bryter loss den.
Har aldrig behövt byta förutom när jag råkat köra munstycket i bordet.
Torkar av med isopropanol/T-röd eller vad jag nu har närmast före varje printning.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Erik M »

Själv använder jag glasplatta och 60°C till PLA, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Glasplattan torkas vanligen av med enbart en skvätt rent vatten.
Har fingrarna varit ute på plattan torkas den först med bensin, sedan med vatten igen.

Vad har du för temperaturer, bredd och höjd på första lagret?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Bonehead »

Flera sorters PLA har fungerat jättebra på spegel med goldwell hårspray.
Värm upp plattan, spraya och låt torka, spray och låt torka .. sen brukar det greppa riktigt bra.

Även provat utspätt trälim vilket fungerat bra för både PLA och ABS(ca 50/50 vatten/lim).
Liknande som med hårspray, värm upp plattan och applicera vätskan med en pappersbit, låt torka och applicera flera lager för mer vidhäftning.

'ABS Juice'(aceton/abs plast) greppade bra för mig med ABS men är ett helsikte att hålla på med..
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Erik M »

Vad har du för temperaturer, bredd och höjd på första lagret?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av NULL »

@Erik M
Om det är mig du menar, eftersom det beror på delen jag skriver ut, bifogar jag hela inställningen till sista grejen jag skrev ut, innehåller allt du vill veta.
Slic3r_config_bundle.zip
Annars så har jag oftast till ABS 245 grader(kommer kanske ändras pga delaminering, ska också skriva ut en mer justerbar shroud än den kombinerade jag har nu).
Den inställda höjden 0.3mm och sen justerar jag den riktiga höjden tills precis innan det väller ut ojämt på sidan, jag brukar känna när det är rätt.

@Bonehead
"goldwell hårspray", ska kolla om jag kan få ta i det, tackar!
"applicera vätskan med en pappersbit", ja det är väl nackdelen jämfört med limstift, när man värmt upp plattan gör man inte det med fingrarna. :)
"'ABS Juice'(aceton/abs plast) greppade bra för mig med ABS men är ett helsikte att hålla på med..", tyckte inte det var något större problem att hålla på med det, men ABS-juicen fäste inget bra mot glaset...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av G4jm0r »

Jag har testat det mesta, 5 olika sorters maskeringstejp, hårspray, citron, limstift, buildtak etc men det som funkar bäst för min del är:

ABS - Kaptontejp 255/90 grader
PLA - Trälim 220/60 grader

Jag blandar ut ca 1ml i 1dl varmt vatten, har det i en mugg brevid skrivaren och fyller på med lite vatten/lim då och då efter hand som det avdunstar.
När jag ska skriva ut startar jag min heatbed, doppar lite hushållspapper i blandningen och stryker över bädden och försöker ha så lite som möjligt kvar.

Med båda metoderna sitter det bra under utskrift och efteråt släpper det av sig själv när bädden är nere runt 30grader.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av hawkan »

Samma här

PLA - Trälim 200/60
ABS - Kapton och eventuellt abs-aceton-lösning

Första lagret med trälim tas direkt ur tuben och sprids ut med pensel.
Kommande lager är vatten med en liten doft av PLA, kanske 1:100,
sprider ut med en pensel från burken som står intill. Fylls på med
vatten allt eftersom det dunstar/går åt. Lite meckigt men
funkar bäst till minst insats från min sida trots allt.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Anders Olsson »

Jag kör Tesa Eco limstift sedan länge tillbaks på min Ultimaker 2: http://www.clasohlson.com/se/Limstift-Tesa-Eco/31-1120
Det har fungerat till samtliga plaster i min ganska omfattande samling (PLA, PLA/PHA, ABS, PETG, PC, HIPS, PVA, Ninjaflex) utom Flexible FPE, som endast fastnar på rent varmt glas.

Vad gäller ABS, som är det jag skrivit ut mest med, så beror framgången på hur stora sakerna är.
För små saker så föredrar jag ABS alla dagar i veckan framför PLA. Lite lim på glaset och sedan värma upp till 90 grader så funkar det hur bra som helst.
För större saker så kan man behöva bygga en liten kammare runt skrivaren för att ABS:en inte ska spricka, men det beror mycket på vad sakerna man skriver ut har för form.
Användarvisningsbild
Mr. Pink
Inlägg: 109
Blev medlem: 18 april 2008, 14:49:44
Ort: Belmont, Kalifornien, USA

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av Mr. Pink »

När jag köpte min andra skrivare från https://www.reprapsource.com/ så fick jag med en kolfiberplatta (200x200x3mm).
Funkar klockrent både med pla och abs. Blir en perfekt yta samt knappt något slitage på plattan.
Dock kör jag med 120 grader på bädden när jag printar abs vilket tar en stund att komma upp i. Har då även tillverkat en värmesköld av aluminiumtejp som minskar värmeutstrålningen på undersidan.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Olika fästmaterial ovanpå heatbed i 3D-skrivare

Inlägg av NULL »

Då misstänker jag att det är epoxyplast i ytan på den... såg på något ställe att de rekommenderade nått bakelite-liknande till nylon eller PC, kommer inte ihåg riktigt...
För större saker så kan man behöva bygga en liten kammare runt skrivaren för att ABS:en inte ska spricka, men det beror mycket på vad sakerna man skriver ut har för form.
Menar du ett "korsdragsskydd"?
Skriv svar