Var köper man metall till bygge?

Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Dagobert »

Tjena. Jag har lite funderingar främst vad gäller att få tag i hårdvara till framtida projekt. Jag har varken tillgång till några avancerade metallbearbetningsmaskiner, svets, fräs o. dyl. Så jag hade alltid tänkt att jag skulle behöva svetsa ihop delar för att t.ex. skapa en metallram, men fick tips efter att jag såg denna robotgräsklipparen: http://makezine.com/projects/lawnbot400/

Visst erkänner jag att finishen inte blir lika fin som svetsad ram, men detta möjliggör att jag också skulle kunna dyka in i dyi-projekten. Dessutom hade jag ändå tänkt att bygga ett hölje.

Frågan är emellertid, var går jag och köper delar som dessa stålprofiler? Och är det så enkelt som att bara borra hål och fästa maskinskruv och mutter eller ska man hellre gänga metallprofilerna? Sätter man någon låsring utanpå eller kommer en enkel mutter hålla utan att den börjar lossna?

Nybörjarfrågor, be nice :)
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av papabear »

Byggvaruhandeln, ex bauhaus, har en del stål- och aluminiumprofiler. Sen finns det ju firmor som ironbill.se och maskindelen.se när du vill ha lite bättre utbud och tex maskindelar.

Hur du ska fästa dem beror väl lite på applikationen. Enklaste i många fall är väl genomgående skruv och mutter och bricka på andra sidan. Ev. låsmutter om det riskerar att vibrera loss.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Dagobert »

Tusen tack! Fick svar på alla mina frågor och funderingar.
En sak jag undrar över hur ni dimensionerar och planerar era byggen: Väljer ni då ut profiler i förväg och bygger en cad-modell med de mått som ni vet går att köpa. På så vis vet man ju att allt passar i förväg och redan finns i handeln, utan att man behöver maskintillverka specialdelar om nu inte detta är ett konstruktionskrav.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Uttis »

Vad ska du bygga förnått?
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Dagobert »

Funderar på några olika projekt. Både en robotgräsklippare och "lådbil" eller liknande.
Konstruktioner som jag kan klara utan avancerade maskiner. Funderar också på att använda mig av kolfiber som chassi. Detta borde man kunna bygga av upp av papp eller balsaträ som man sedan klär in i kolfiber.
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Nusse »

Kolfiber kan du köpa här, men det kanske du redan visste... http://www.carbix.se/
eller http://www.easycomposites.co.uk/ Finns en hel del bra info/videos där oxå.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Dagobert »

All right, tack. Nej det hade jag ingen aning om. Men jag vill gärna prova på att använda kolfiber. Verkar bara så omständligt att applicera med harts, pump och plastduk.
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Nusse »

Hos både Carbix och Easycomposites kan du köpa en del färdiga byggelement, tex fyrkantsrör.
Ska du plasta själv kan du göra allt från enkla våta upplägg, med eller utan vacuumbag, resin infusion, lr prepreg med lr utan autoklav.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Dagobert »

Nusse skrev:Hos både Carbix och Easycomposites kan du köpa en del färdiga byggelement, tex fyrkantsrör.
Ska du plasta själv kan du göra allt från enkla våta upplägg, med eller utan vacuumbag, resin infusion, lr prepreg med lr utan autoklav.
Ok, tack. Det var termer som jag inte känner till. Får läsa på vad det innebär, tack!
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av DW »

Var bor du så kan vi hjälpa dej bättre :)
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av Dagobert »

Hejsan. Bor i Lund.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var köper man metall till bygge?

Inlägg av 4kTRB »

Habo Hobby har en hel del men kan hända dimensionerna är för små?

http://www.habohobby.se/sv/produkter/ma ... yg/metall/
Skriv svar