Allmän lödning.

pentti01
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 augusti 2012, 00:53:51

Allmän lödning.

Inlägg av pentti01 »

Hoppas jag skriver i rätt tråd. Är helt novis på detta med lödning och undrar därför följande;
Har ett hobbyprojekt där jag använder mässingsplåt och rör, till div. detaljer. Dessa vill jag fästa ihop med hjälp av mjuklödning.
Jag har denna lödstation från Kjell&Co. http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 8-w-p40065.
Har även en gasoldriven lödkolv/penna med öppen låga , ej spets.
Vilket lödtenn ger den starkaste fogen? Behöver man flussmedel till all lödning på mässingsplåt/rör ?
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Allmän lödning.

Inlägg av drh »

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Allmän lödning.

Inlägg av xxargs »

Du kommer att behöva fluss - den är viktig, för att inte säga helt avgörande för att få till en fog. Flussens roll är att rensa ytan från oxider till i värmen lösbara och smältande salter och tillåta att lodet tränger under flussen med oxiderna lösta och med flussen som skyddande lager till en del.

För mjuklödning räcker det ofta med en gasolbrännare eftersom du inte skall gå upp i glödvarmt - men det kommer att behövas större saker än en gasollödpenna om du skall köra ihop hela plåtar och större stycken/rör - koppar och mässing leder värme betydligt bättre än stål och det slukar värme. en Lödkolv i herrstorlek (250 - 500 Watt) kan också fungera om du skall löda ihop plåtar - man skall inte underskatta värmeförbrukningen...

Skaffa också massor av provbitar och övningslöd innan du försöker med dom skarpa bitarna som du lagt ned jobb på. Ofta har man bara ett försök på sig och skall man göra om igen så blir det ofta sörjigt och inget man vill skall synas om det är på utsidan av apparaten


Jag skulle titta på brännare liknande detta http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-218533/ då den har utbytbara munstycken för olika lågstorlekar och gasen (propylen) brinner lite varmare (högre lågtemperatur i kärnan av lågan) än propan.

med denna brännare går det också hårdlöda mindre kopparrör med fosforkopparlod.

har man tillgång till acetylenbrännare med syrgas så är dessa förstås att föredra, men investeringshöjden är ganska stor även för ett kit med 5-litersflaskor.

Acetylenbrännare och liknande där man kan justera bränsle och syre separat, så kan man också styra om lågan är oxiderande, neutral eller av reducerande typ, vilket är svårt med en gasolbrännare och heller inte viktigt om man inte hårdlöder eller svetsar.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Allmän lödning.

Inlägg av Krauser »

Om du har nån skola med svetsutbildning i närheten och inte har nåt emot att lämna bort jobbet så kan du fråga där.
Lite beroende på vad det är för lärare så kan du få väldigt mycket jobb gjort för ett par påsar hembakta bullar eller liknande.
pentti01
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 augusti 2012, 00:53:51

Re: Allmän lödning.

Inlägg av pentti01 »

Jag kanske var lite otydlig i min fråga; det material jag löder i är relativt små stycken, tjocklek ca 0.4 - 1.5mm. Fogarna blir ca10mm långa.
Mest blir det rörfogar ; rör dia;3mm . Lägger ut en bild på min Butangas brännare: Har provat den och är nöjd med hur den beter sig.
Bild
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Allmän lödning.

Inlägg av xxargs »

Det du missade var att nämna storleken på dina objekt ;-)

Givetvis måste man anpassa lågstorleken efter hur stora prylarna är, ditt är i det närmaste inom silvesmides-storleken.

till min nämnda brännare så finns det finare spetsmunsteycken för klenare arbeten också.

80 Watt regelrad lödpenna (typ Weller och liknande) kommer man ganska långt med så länge man håller sig till mjuklödning (50 watt reglerat är lite klent i många fall) och objekt i storleksklassen du nämner - till detta så får man skaffa ett antal spetsar med olika bredd och form och de skall hållas så korta det går i avstånd från den värmande delen på lödpennan. En lång och smal spets så prenumererar man på kallödning...
pentti01
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 augusti 2012, 00:53:51

Re: Allmän lödning.

Inlägg av pentti01 »

Mina lödnings arbeten blir mest sammanfogning av rör med dia. 3-4mm. Lite osäker på godstjockleken, kan vara 0.4-0.5mm .
Fogarna kommer att ligga ganska nära varandra; tänk : stege med bredd 15mm. Stegavstånd ungefär detsamma.
Som jag tidigare nämnt ; har en lödstation på 48W. Dock endast en spetsig spets.
Räcker stationen eller ska jag skaffa en ny? Kommer ev. att köpa en sats spetsar av olika sort till den .
Butanbrännaren leder väl ut värmen för mycket ?
Kyl-(pastan?) som finns kanske kan hindra oönskad värmeutveckling?

OM , det är någon typ av silverlod jag ska använda, vilken sort (hur många %silver?) och var finns det att köpa ?
Senast redigerad av pentti01 4 oktober 2015, 19:58:11, redigerad totalt 1 gång.
pentti01
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 augusti 2012, 00:53:51

Re: Allmän lödning.

Inlägg av pentti01 »

Krauser skrev:Om du har nån skola med svetsutbildning i närheten och inte har nåt emot att lämna bort jobbet så kan du fråga där.
Lite beroende på vad det är för lärare så kan du få väldigt mycket jobb gjort för ett par påsar hembakta bullar eller liknande.
Njaaaa,,,,,, eftersom det är hobby-arbete jag håller på med, så är ju grejen att göra det själv 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Allmän lödning.

Inlägg av Glenn »

Är det ren mässing så klarar du dej utan fluss, eller nej, du klarar dej med flussen som finsn i tennet.. men det underlättar helt klart med extra fluss, så det är att föredra.

E´n såndär pencil torch har jag nånstans, gillar den inte alls, jag brukar använda en mycket större "tändargasbrännare" för sånt där, men med så små saker funkar nog din pencil torch.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Allmän lödning.

Inlägg av TomasL »

Det är bara elekronikloden som har inbyggt fluss, vanliga mjuklod har det inte.
Elektronikloden är troligen inte så starka som de vanliga mjukloden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Allmän lödning.

Inlägg av Glenn »

Mitt stannol blyade 2mm-lod har flusskanal, det har jag just när jag löder plåt, svårt att säga vad det är avsett för, men 2mm är väl inte så vanligt när det gäller elektronik.

TS skulle ju dessutom löda väldigt små saker, då använder man nog vanligen elektroniklod.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Allmän lödning.

Inlägg av frownlayer »

när jag löder plåtar eller större saker så använder jag fluss som man penslar på mellan plåtarna innan uppvärmning, och sedan tackor med tenn utan fluss. gasol eller el. ibland båda om det är mycket att värma.

när jag löder smått använder jag tråd med fluss i lämplig storlek. och en vanlig liten 50W lödkolv.

min lilla kolv är helt värdelös till att göra annat än elektronik. den orkar inte. visst det går med det tar väldigt mycket tid.
Skriv svar