Kabelskor 4 kvadrat

tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av tronik »

Hej! Ny här men gammal i branschen.

En fråga om kabelskor och kabelareror. Dom vanliga kabelskorna för kontaktpressning är ju välkända 1,5. 2,5 och 6 kvadratmm. Röd, blå och gul.
Förr i tiden fanns det även 4 kvadrat som var svart. Under mina 25 år i branschen gjordes det inga nyinstallationer med 4 kvadrat. Klämtänger fanns i något förråd, men var inte använda på många år. Bilindustrin var dock konservativ och behöll 4 kvadrat rätt länge. Nu har jag ingen hobbybil, men är nyfiken och intresserad av ämnet. Därför deltar jag i någon mån på sådana forum. Mest för att hjälpa den som är villrådig inför tingens ordning och kanske tipsa om enklare bilelektronik. (Jag kan inte allt, men hänger med en bit in i elektroniken i alla fall. Och i 50 - 60-talsbilar är det ju inte särskilt avancerat)

Jag har emellertid upptäckt att kablar med AWG-nummer 11 är 4,17XXXX kvadratmillimeter i tvärsnittsarea. Nu tänker jag så här att någon hobbybilmekaniker kommer i den situationen att han vill klämma en kabelsko eller en skarvhylsa på en 4 kvmm kabel, men dom finns ju inte längre, eller är väldigt sällsynta. Så nu kommer frågan: Finns det kabelskor och annan kontaktpressmaterial för AWG 11 och finns det passande tänger? Och om man tänker sig att man skall skarva på en bit kabel, finns det kabel AWG 11.

Under min tid i branschen så var det ju bara Abiko och andra välkända produkter och dom var endast för kvadratmillimeter. AWG förekom ibland, men då var det alltid oisolerade kabelskor eller skarvhylsor m.m. Oisolerat kan man ju i och för sig isolera samtidigt med krympslang så blir det "nästan som riktigt".

Det finns naturligtvis andra vägar att gå. T.ex att ersätta hela 4 kvmm-kabeln med en 6 kvmm. Där finns ju alla tillbehör. Men hobbybilmekaniker kan vara väldigt fixerade vid originalutförande och utseende så i vissa fall duger bara det som var från början.

Jag skriver här kabelskor, men jag avser ju med det hela utbudet av kontaktpressmaterial från flatstift till kontaktstift i kontakthus. Men det förstog ni förståss redan från början? :roll:

Så vad tror ni, AWG 11 till 4 kvmm?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av Purre »

Gula kabelskon är väl ändå 4-6kvmm? Iaf så jag lärt mig.
Precis som att röd är för 0.5-1.5 och blå är 1.5-2.5

Det går att läsa här bland annat: http://viewer.zmags.com/publication/813 ... 813194ee/6
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av Sverige »

AWG 11 inte så vanligt. Vanligare med 10 och 12...
tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Re: Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av tronik »

Purre: Eftersom jag inte har lärt mig det, så tar det emot att resonera så.
Jag fick lära mig triangeln: Rätt verktyg. Rätt kabel. Rätt kabelsko. Och i fallet kablar fanns det inga mellanting i dom här sammanhangen. Det var bara dom tre aktuella, 1,5 röd, 2,5 blå, 6 gul. I fallet 1 kvadrat var det visserligen röd kabelsko, men i alla fall jag hade en speciell klämtång till det och den var märkt 1,0. Hade den gällt för 1,5 också så skulle den ju ha varit märkt med det. Dom två övriga klämlägena var 0,75 och 0,5.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av grym »

gul är visserligen 4-6, men jag tyckte det funkade halvdant med 4, dom svarta var mycket vettigare ihop med rätt kabel
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av Purre »

Hur passformen är mot de gamla svarta kan jag inte uttala mig om då de var innan min tid men jag kan tänka mig att dom passade bättre då de var avsedda för den dimensionen.
Att det blivit som det blivit är väl att man väldigt sällan använder 4kvmm i dag. Det är 6kvmm kabel man väljer i de lägena eftersom den är billigare än motsvarande 4kvmm. Om jag skulle komma och säga att jag vill ha 4kvmm kabel på jobbet så skulle jag bli hänvisad till de som är 6.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Kabelskor 4 kvadrat

Inlägg av LeCanard »

Det finns nog enstaka 4mm2 kabeldojjor i gömmorna, men när jag tänker efter så har jag nog aldrig sett ett verktyg med svart märkning.
Skriv svar