ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Inlägg av NULL »

Såg att cellulosa-acetat också smälte med aceton, så jag började fundera om man kunde fästa plattor av andra plaster i ABS'n jag skriver ut i Kosseln...
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Inlägg av Findecanor »

Om de två plasterna går att lösa tillsammans i lite aceton utan att de skär sig så borde det nog gå bra. Prova!
Om det funkar kan du använda den geggan som lim mellan solida grejer av de olika plasterna, men arbeta snabbt för aceton avdunstar.

Annars kan du använda "plastlim". De har ofta starkare lösningsmedel än aceton. De finns i bygghandeln och alla ställen som säljer plastmodell-byggsatser.
Jag brukar använda Humbrol Poly Cement i gul flaska med lång smal pip för de flesta små grejer (flytande, avdunstar snabbt), och "PVC-lim" från bygghandeln för större limningar (gel).

Jag brukar också gnugga ihop delarna som ska limmas för att det ska lösa sig lite mer och plastbitarna ska blandas mer, men jag vet inte om det gör någon skillnad...
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Inlägg av LeCanard »

På den tiden då det begavs sig använde vi en hel del Triklorethylen för att limma plaster. Dock är det knepigt att få tag på numera.

LeCanard
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Inlägg av NULL »

Vilka plaster kunde man limma med Triklorethylen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Inlägg av Glenn »

Tri är ju tämligen farligt, och det skedde en del dödsolyckor med det - därför förbjöds det. Jag tror den vanligaste olyckan var att man satt och gjorde rent nåt med tri och somnade (det har narkosliknande effekter), och medans man sov andades man in mer ångor och avled.. dessutom är det väl cancerogent vill jag minnas.

När jag gick i gymnasiet 90-93 berättade vår lärare om hur farligt det var, och att folk hade dött medans dom använde det, men att det var förbjudet sedan länge annat än i helkapslade tvättsystem, och det var på väg att bli förbjudet där också.

Sen ryckte jag in i lumpen efter sommaren (1993), och vid nåt tillfälle kommer jag in i ett litet rum där två andra värnpliktiga står och tvättar nån grej med trasor och ett illaluktande lösningsmedel, jag läser på flaskan, japp, "triklorethylen", inga andningsmasker eller utsug eller någonting.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: ABS-plast, vilka andra plaster kan man "limma" det med?

Inlägg av alexanderson »

ABS plast kan limmas med akrylplast(plexiglas), neopren, styren(frigolit), polyuretan. Neopren och polyuretan ingår som bindemedel i vissa kontaktlim på marknaden. Jag tror att alla dessa plaster är lösliga i aceton och thinner(cellulosaförtunning).
Vilket som ger den starkaste skarven vet jag ej. Plastlösningen som användes för limning skall vara mycket koncentrerad.
Skriv svar