Vad är detta?

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Vad är detta?

Inlägg av LaRdA »

Nu tycker jag att det låter som att du håller på att förstöra saker!
Om du kopplar din ampermätare där MOV'en sitter så kortsluter du ju matningspänningen då den är kopplad mellan plus och minus, när det gäller mätning nummer två så förstår jag inte på vilket sätt du mäter men det låter iallafall inte rätt.
Det kan vara att jag bara missförstått dig, men i väntan på det så mät inte något mer då mer saker riskerar att gå sönder.
Vad har du för spänningskälla när du provar kortet?

Brackan skrev:Mäter jag utan MOV'en, kopplar A-mätaren där den sitter tar det inte många sec innan det börjar ryka från den svarta cylinderformade komponenten som syns på sista bilden. Den har ett gult o blått streck på sig.
Är det en diod? Den har iaf genomledning från båda hållen. Mäter även 0 Ohm på den.
Mätaren visar 5,1A.
Sätter jag A-mätaren på inkommande plus och MOV'ens utgång visar även då mätaren 5,1A (MOV borttagen)
Det är inget på kortet som blir varmt efter 5 min.
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

Vad är detta?

Inlägg av Brackan »

Nej, jag har kommit på att det var nog fel som jag mätte....

Men kan någon säga mig vad det är för en cylinderformad komponent som sitter innan MOV'en? men två sträck på....
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

Re: Vad är detta?

Inlägg av Brackan »

Någon som vet var jag kan hitta en ny varistor. Lyckas inte översätta det som står på den gamla till något som går o hitta.

/Jonas
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

Re: Vad är detta?

Inlägg av Brackan »

Det fungerade efter byte av MOV
Skriv svar