Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av ensten »

Ok, då är jag med.

Känns som att jag får försöka använda sunt förnuft när det gäller kemikalierna.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av Gizmo »

Findecanor skrev:Själv tycker jag att IPA smakar APA.
APA (american pale ale) är en bra twist på IPA.

Men. Ja. Säger jag. Använd handskar. Det är rätt trist att få helt uttorkade händer. Har fått aceton på händerna några gånger och upplever att man får rätt ont i huvudet av det, så klart man bör använda handskar om man har tillgång till det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av danei »

Nerre skrev:Överdosering av alvedon ger irreversibla leverskador, om man överdoserar kontinuerligt så blir levern mer skadad men även om du bara överdoserar en gång så kommer inte skadan att läka.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakeme ... don-forte/
Om man tar en större dos än rekommenderat finns risk för att man kan få en allvarlig leverskada. Därför ska man inte heller ta Alvedon tillsammans med andra läkemedel som innehåller paracetamol, eftersom den sammanlagda dosen paracetamol kan bli för hög. Man ska kontakta läkare direkt om man har tagit för hög dos eftersom leverskadan märks först efter ett par dagar.
Om man kollar lite seriösare källor så framgår det att det skall till en dos på 15-20g för att ge skador. Efter som maxdos enligt bipacksedeln är 1g så hävdar jag bestämt att en enstaka "rimmig" överdosering inte är farlig. Det krävs 15 gånger normal dos för att det skall bli farligt. Gränsen är lägre för alkoholister och barn. Dock kan en dos på 6g per dygn i en vecka ge skador. Det är bara 50% över maxdosering, så över tid kan även en relativt liten överdosering ge skador.

FASS
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av Nerre »

Menar du att Vårdguiden skulle vara en oseriös källa?

Sen är väl siffran som du pekar på (15-20 g) "letal intoxikation"? Det betyder väl dödlig förgiftning?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av ensten »

Ok, jag frågar för att jag inte vill hantera de två nämnda kemikalierna hur som helst. Det vore lite trist om jag använder handskar och dom löser upp sig eller liknande. Jag kan mycket väl hantera både spriten och acetonet utan handskar eftersom jag i princip aldrig får uttorkade händer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av danei »

Vårdguiden säger att man ska ta kontakt med vården och inte göra en bedömning själv, efter som det är försent att sätta in behandling när symptomen kommer. Det är inte samma sak som att det faktisk är farligt med en lite överdosering vid enstaka tillfällen. Vet man med sig att man gått över dosen något så ska man inte fortsätta enligt ordination.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av rikkitikkitavi »

Även etanol är farligt, steget mellan effektiv dos och allvarliga skador är.bland de lägsta som finns. 0-1 promille är lattjo. 3 promille och du är illa ute...

Vanliga emgångshandskar fungerar bra för enklare saker och korta jobb.
Det är tiden och mängden hud som exponerats som avgör hur mycket som tas upp.

Tips: sök upp varuinformationsblad, msds på engelska. Indessa står det vilken skyddsutrusrning som krävs och ofta handsmaterial. Det är för yrkesmässig hantering.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av Findecanor »

Findecanor skrev:Själv tycker jag att IPA smakar APA.
LHelge skrev:Nja, hade du sagt tvärt om hade jag kunnat hålla med. APA är ju en subklass till IPA med en viss humlekaraktär. Det finns många sorters IPA, till exempel brittisk, som inte smakar APA.
Nej, jag syftade inte på en förkortning - jag versaliserade!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skyddshandskar vid hantering av IPA och Aceton

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns tusentals läkare och sjuksköterskor som smörjer in händerna med 70% isopropanol tio gånger om dagen.
Då kan det knappast vara farligt att spilla lite på händerna i den omfattning som en elektronikhobbyist gör.
Skriv svar