Tennpasta?

SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Tennpasta?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har just fått hem ett par digitala potentiometrar som jag ämnar löda fast på µSO10 pcb adapter.
Den är rysligt liiiten, så min fråga är kan jag löda den med att förtenna padarna med vanligt tråd-tenn eller behövs det tennpasta för att klara det hela. Jag tänkte löda med en gasolpenna.

Vart köper jag tennpasta snabbt och billigt i fall det är bästa sättet?
potentiometer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tennpasta?

Inlägg av Klas-Kenny »

En sån där är inga problem att löda "på vanligt vis" med tråd och lödpenna.
Pasta använder du bara om du ska löda med varmluft eller i ugn.

Flussmedel är dock bra, om du inte har det.

Lägg lod på en lödpad i ett hörn, på med fluss, lägg dit kretsen (medelst pincett förslagsvis) och värm om lödningen du nyss gjorde så att kretsen löds fast där. Ligger den då bara precis ifrån rakt kan du direkt dra den rätt och böja det fastlödda benet lite, annars kan du värma om lödningen igen och peta kretsen så nära rakt som möjligt.

Sen är det bara att löda resten. Lödspetsen lär ju vara stor nog att ta flera ben på en gång, men det är inget problem, snarare tvärt om. Värm på och lägg lite lagom med lod och dra bort pennan rakt utåt, så brukar lödningarna fixa sig själva utan bryggor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tennpasta?

Inlägg av Glenn »

Jag håller med, klart enklast att köra med lödkolv, på med rejält med fluss bara så får man inga lödbryggor.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tennpasta?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Blir att testa på några skräpkretsar först då. Adaptrarna var ju billiga. Problemet är att se vad man gör. Jag är blind på ena ögat och det blir lite svårare när man inte ser i 3D, men jag har ju inga problem med "normala" kretsar. :)
Skriv svar