Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Inlägg av Noddan »

Jag håller på att inse det fantastiska med 3D-CAD och 3d-skrivare. Håller på med en lite komplicerad manick där 3d-skrivaren fungerar alldeles ypperligt för att skriva ut mina idéer. Jag använder mig av FreeCAD där jag exporterar till stl-format och sen lägger in det i Makerbots verktyg.

Nu är det dock så att jag har ett annat projekt på gång som ska bli julklappar till släkten. Dessa skulle jag vilja ha utfräst ur något snyggare trä (kanske ek eller furu). Det rör sig om kortspelshållare till ett spel vi ofta spelar, med lite dekorationer och pyssel. Jag håller på med 3d-modellen (precis som för 3d-skrivaren), men ser till att den går att tillverka "ovanifrån".

Sen vet jag inte riktigt hur jag går vidare, hur gör jag om min stl-fil till verktygsbanor? Och finns det någon sida liknande shapeways där man kan beställa 3d-utfräsning? 3d-skrivare har jag tillgång till, men känner ingen som har en cnc-fräs. Är det något annat man bör tänka på när man skapar modeller för utfräsning snarare än utskrivning? Det vore toppen att få lite tips från er som har erfarenhet och redan gjort misstagen jag säkert är påväg mot.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Inlägg av tecno »

Det bästa är att du designar, låt den som ska fräsa ta ut verktygsbanorna så blir det bra.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Inlägg av lgrfbs »

Det skadar inte OM den som designar biten även är införstådd med tillverkningens begränsningar och möjligheter.
undvik skarpa 90 graders hörn, ett fräsverktyg har i många fall en liten radie.

Ja, det finns en tjänst typ Shapeways, där man får välja material, yta, antal o.s.v
Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet mer än "eMachine" vilket inte ger rätt sidor nu.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Inlägg av limpan4all »

90 graders utvändiga hörn är inget problem, bara invändiga...
Eller hur.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Inlägg av Noddan »

Tackar för svaren! Ska se om jag kan hitta sidan du refererar till lgrfbs.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Från 3D-modell till vackert utfräst trädetalj

Inlägg av lgrfbs »

Hittade tillbaka till sidan: http://www.emachineshop.com/machine-sho ... ge237.html
Vet inte om prisbilden är bra/dålig då, jag inte kollat på programmet på ett tag.
Skriv svar