Universallim?

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Universallim?

Inlägg av AndersG »

Något tips. Dvs INTE ett kontaktlim, men som annars kan funka bra i ett elektroniklabb och som finns i små tuber så man inte behöver slänga halvtorkade...

Edit: Förtydligade: Inte kontaktlim
Senast redigerad av AndersG 12 april 2015, 14:20:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Universallim?

Inlägg av grym »

numera har jag tvåkomponetslim liggandes, funkar till det mesta och torkar inte
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Universallim?

Inlägg av hummel »

JBWeld har en lagringstid på 25 år i öppnad förpackning, inte helt fel när det gäller epoxy.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Universallim?

Inlägg av slurry »

En sak kan jag konstatera efter alla år av mer eller mindre lyckade limningar, det är en konst att limma rätt och jag bemästrar inte den konsten än..
plasttyper, feta material, rengöringsprocesser och förbehandling av limytor.
Det är en djungel men läs igenom denna limguide till att börja med, den är riktigt bra :) http://www.rcflight.se/modellflyg/Lim-CA-Epoxy-UHU.aspx

Det finns ju inte ett lim som duger till allt, jag har en salig blandning av snabblim, PL-konstruktionslimmer, R48 anaerobiskt lim och olika epoxylimmer,
Prisvärt epoxilim om man konsumerar lite då och då: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=227

Ett tips om du köper epoxi och den legat kallt så blir det ofta en grynig oanvändbar massa, lägg då tuben i varmt vatten en stund så blir limmet återställt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Universallim?

Inlägg av AndersG »

Tack! Jättebra länk!
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Universallim?

Inlägg av Findecanor »

Du kan kolla på E6000 också. Jag använder det inte, men det finns de som använder det väldigt ofta.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Universallim?

Inlägg av slurry »

Om du nu vill ha nåt "häftigt" så hittade jag en tub Scotch weld DP460 i skåpet,
jag har bland annat limmat aluminium på sten med det och förutom att det är bland det starkaste universal konstruktionslimmet som finns på marknaden så minns jag också att det var ganska dyrt, iallafall lite dyrare än Karlssons klister :lol:
Skriv svar