Kort test av Filamentfabrikens PLA

puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Kort test av Filamentfabrikens PLA

Inlägg av puttiplatt »

Jag letade efter alternativ till 3DPrima pga deras 50% prishöjning av PLA. Jag hittade Filamentfabriken och tänkte ge det en chans. Beställde 2 rullar på spole och eftersom jag registrerade mig på sidan fick jag även en testrulle på 100g hemskickat. Rullarna på 1 kg kostar 199kr exkl frakt.
Jag har bara hunnit skriva ut en liten mugg med varierande temperatur från 190 grader till 220 grader. Finns en antydan till att utskriften blir mer genomskinlig av högre temp men jag är inte helt säker. Tråden är mycket jämnare i tjocklek och ffa rundare än vad 3DPrimas gamla var. Jag har mätt på flera ställen med digitalt skjutmått och måtten varierar ca 0,01mm. Inga problem med vidhäftning på uppvärmd bädd (72 grader) med en dusch hårspray ovanpå.
Utskriftsinställningar: 0,25mm lagerhöjd, extruderingsbredd 0,35, temp 190 grader i botten ->220 grader i toppen, hotbed 72 grader, hastighet 42,5mm/s, skivad med kisslicer.
Muggen är 50mm i diameter och 51mm hög. Muggen blev helt vattentät och inga tecken på delaminering.
Har ni frågor ställ dem i tråden.
Puttiplatt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Kort test av Filamentfabrikens PLA

Inlägg av NULL »

När jag såg sista bilden tänkte jag; Ahh skriva ut silar med 3D-skrivare...
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Kort test av Filamentfabrikens PLA

Inlägg av puttiplatt »

Skeleton hus till gopro. Samma inställningar som innan förutom konstant temp på 200grader. I princip inga spindelnät trots att hotenden åkt fram och tillbaka mellan de upprättstående delarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
UgloBuglo
Inlägg: 165
Blev medlem: 13 september 2013, 09:30:35
Ort: Göteborg

Re: Kort test av Filamentfabrikens PLA

Inlägg av UgloBuglo »

tack för tipset, jag skall testa det här! :tumupp:
Användarvisningsbild
UgloBuglo
Inlägg: 165
Blev medlem: 13 september 2013, 09:30:35
Ort: Göteborg

Re: Kort test av Filamentfabrikens PLA

Inlägg av UgloBuglo »

Jag har testat lite av Filamentfabrikens 1.8mm filament nu, och jag gillar det.
Det känns lite mjukare och följsammare än andra filament jag har provat - lite åt nylonhållet, men inte lika segt såklart.

Jag brukar printa en ihålig kub, 10cm hög med varje nytt filament som jag testar. Temperaturen ändrar jag var tionde millimeter och sen ser jag om jag kan upptäcka någon skillnad i hur lagren ser ut vid olika temperaturer.
Vanligtvis brukar det vara ganska tydligt vilken ungefärlig temperatur som funkar bäst för just min skrivare, men med det här kan jag faktiskt inte upptäcka något särskilt förutom att den högsta temperaturen, 220grader, gav något rinniga lager. Antagligen för att föregående lager inte riktigt hann stelna innan nästa påbörjades.

Jag testade från 220 ner till 190 grader, och har sedan kört med 210 gradetr som jag tycker ger en väldigt fin yta.

Kommer köpa en rulle till när det jag har kvar tar slut! :tumupp:
Skriv svar