Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av EPG »

Jag tänkte ställa denna frågan på 3ders.com-forumet egentligen men det står bara att jag inte har någon behörighet att göra inlägg där så därför struntar jag i dom nu och frågar här istället.
Det är nämligen så att jag har några pengar över sen jag nyligen fick en bonus utbetalad från ett företag som jag tidigare var anställd på.
Dessa pengar tänkte jag att jag skulle lägga på en 3D-skrivare.
Eftersom att jag är den typen av människa som gillar att skruva med saker och ting så har jag bestämt mig för att det ska bli en "DIY-variant".
De kraven jag har är dessa:
Man ska kunna skriva ut prylar på minst 20x20x20cm, gärna ännu större.
Så hög noggrannhet som möjligt (max 100 micron).
grovleken på munstycket ska vara så fint som möjligt eftersom att även detta påverkar noggrannheten (0,1mm är ett riktvärde).
Den ska kännas stabil och inte svajig som ett korthus.
God tillgång på både reservdelar och förbrukningsmaterial (plastrullar) även om 10-15 år.
Mjukvaran ska bara vara att installera, man ska inte behöva sitta och lägga lika lång tid på att skriva programkod och tillverka egna drivrutiner som det tar att bygga ihop skrivaren.

Det finns ju en hel del på marknaden idag och det är svårt för mig som inte har varit så insatt tidigare och hitta vilken som man kommer bli mest nöjd med.
Här är några av de jag har hittat när jag har googlat:
https://www.3dhubs.com/3d-printers
http://www.3ders.org/pricecompare/3dprinters/
Som sagt så är det bara de som är "DIY" som är intressanta för mig.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av EPG »

Denna är jag lite sugen på: https://www.3dhubs.com/3d-printers/rigidbot
Kan den vara något?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av EPG »

Eller denna: https://www.3dhubs.com/3d-printers/ulti ... ginal-plus fast den är ju lite dyrare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av Meduza »

Jag rekommenderar starkt Ultimaker Original+ som lämplig skrivare i det segmentet du beskriver.

Har själv en Ultimaker 2 men har hållit på en hel del med en Ultimaker Original med Heated Bed Upgrade (dvs nästan en UMO+) och det är fantastiska skrivare med härligt community.

Det enda jag reagerade på i din text var:
grovleken på munstycket ska vara så fint som möjligt eftersom att även detta påverkar noggrannheten (0,1mm är ett riktvärde).
Jag har aldrig sett en FDM-skrivare med mindre munstycke än 0.2mm, 0.25 är redan det löjligt litet och 0.4 som det sitter som standard på Ultimakers maskiner är en rätt lämplig kompromiss mellan upplösning och hastighet.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av EPG »

Okej, jag antar att jag får revidera det där i så fall.
Beror ju på vad man vill skriva ut också.
Oftast så kanske ett 0,4mm munstycke räcker.
Går man ner till 0,2mm så kommer ju utskriften att ta 8 gånger så lång tid jämfört med 0,4mm.

Vill man ha högre precision så är det ju bara att byta munstycke.

Uppvärmd bädd är ju även det ett plus men jag antar att om det inte redan finns på skrivaren så är det ganska lätt att bygga en egen med hjälp av två glasskivor, lite silikon och en bit kanthaltråd. Plus ett termoelement och lite elektronik för att sköta regleringen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av Micke_s »

Om du går ner i storlek på munstycket så sticker tiden för skriva ut också. Kör själv 0.6mm på min kossel. Skulle nog vilja köra 0.8mm också
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Köpa 3D-skrivare DIY, vilken ska man välja?

Inlägg av Zkronk »

Och risken för stopp ökar med mindre munstycke, dels blir det större motstånd för extrudern, och så kan damm och annat smuts lättare ställa till problem.
Skriv svar