Böja rostfritt stål typ 202

arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Böja rostfritt stål typ 202

Inlägg av arla »

Kan nån upplysa en okunnig om varför ovan nämnda stål spricker när jag försöker böja 90gr i ena riktningen? Saken är att jag har ett clips som är bockat flera ggr i ena riktningen och det är inga problem, men jag behöver bocka i 90gr vinkel i förhållande till första bocken och då spricker materialet. Hur kan det vara så att det går bra åt ena hållet men inte andra???
Hmm, blev lite rörigt detta, kolla på bilden istället :)

En lösning som jag testat är att värma upp clipset till orangefärg och låta svalna sakta, sen går det att böja utan att det spricker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Böja rostfritt stål typ 202

Inlägg av SeniorLemuren »

När du bockar sidorna så sträcks plåten på utsidan av böjen och krymps på insidan. När du sedan böjer den tvärs så kan den på grund av sidoböjarna inte krympa på insidan, (det vill ju bli en skarp 90 gradersbock mot sidoböjarna), Det medför att tvärböjen till största delen måste töjas på utsidan och det blir för mycket töjning för att den skall hålla.

När du glödgar den så blir den mjukare och tål därför att ta hela töjningen utvändigt. Även det faktum att den böjs ökar hårdheten. Det innebär att just i kanten närmast sidoböjarna är plåten lite hårdare och skörare. Även den hårdheten försvinner vid uppvärmningen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Böja rostfritt stål typ 202

Inlägg av Icecap »

Det har också med valsriktningen att göra.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Böja rostfritt stål typ 202

Inlägg av SeniorLemuren »

Japp. Det kan det. beroende på vilken plåtkvalite det är. För att öka hållfastheten på en viss plåtkvalite så kallvalsar man den. Den blir då svårare att bocka.

Den rostfria plåt jag använder till t.ex. rostfria tankar m.m. är kallvalsad plåt som sedan är skyddsgasglödgad. Den är fortfarande relativt stark men är lättare att bocka i alla riktningar. Anledningen till att man glödgar i skyddsgas är att den fortfarande har sin fina blanka yta efter glödgningen.

Vill man bocka en oglödgad kallvalsad plåt så behöver man ju inte glödga den i sin helhet utan bara i den linje som skall bockas.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: Böja rostfritt stål typ 202

Inlägg av arla »

Vad behöver man upp i för temperatur när man glödgar? Jag värmde till orangefärg...vad kan det vara typ 7-800 grader? Behöver man gå så långt upp eller kanske det skulle räcka med 4-500 grader? spelar tiden nån roll eller räcker det med att få upp temperaturen och sen låta den svalna?

Jag frågar eftersom jag har en bekant med en ugn som skall glödga alla clips åt mig men frågan som kommer upp då är hur varmt och hur lång tid.
Skriv svar