Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av Perkla »

Jag har några kromade metallplattor jag skulle vilja lacka svart, jag vet att det inte alls funkar bra att lacka direkt på krom då färgen inte kommer sitta så bra, antar att blästra förstör ytan för mycket så det blir inte bra sen när man lackar den svart.

Så hur kan man göra.. för att få bort kromet och sen kunna lacka på bästa sätt så färgen sitter fast ?

Bild
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av Jonaz »

Våtslipa kanske?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av CPMS »

Ska du få det snyggt och hållbart kontakta något ytbehandlingsföretag och hör om dom kan avkroma och sen lägga på lämplig ytbehandling.

Avkroma går knappast att göra själv pga kemikalierna som behövs.

Vill du prova kan du skicka en plåt till mig så kan jag glasblästra den och skicka tillbaka. Kan prova att blästra baksidan så får vi se om det öht tar på kromet om det nu är kromat, kan vara förnicklat eller något annat. Kan också pulverlacka men har inte hunnit prova den utrustningen ännu men det ska nog gå bra.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av Perkla »

Det här med glasblästring låter intressant, skulle nästan kunna tänka mig att nått sånt kanske skulle kunna funka, ja jag vet ju inte men jag skulle tro att det är krom, svårt att riktigt avgöra, men vi kan göra så här att jag kan skicka plattorna till dig så kan du testa, blir dock inte denna veckan tror jag, har fullt upp.

Det som är huvudsaken är att man inte förstör ytan så det ser fult ut när man lackar den sen igen, och att färgen man lackar sitter kvar vill säga..
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av CPMS »

Ska se om jag hittar något kromat att prova på, är det riktig hårdförkromning går det knappt att repa den med rondellen men det där är troligtvis vanlig dekorativ kromning eller förnickling. Plattan är inte bara polerad rostfritt?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av Perkla »

Nej dom här plattorna brukar vara kromade,
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av DW »

Det enda som tar bort krom som är pålagt genom elektrolyt förkromning är en stark lösning av
natriumhydroxid och gärna rejält varmt -80-90 grader varmt.
Sen kan detta ta allt från en dag till flera beroende på hur många my som är pålagt.
Enklast är att åka till en ytbehandlingsfirma som förkromar. De har alltid dessa bad som avfettning.

Lycka till!
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:22:36, redigerad totalt 1 gång.
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av gotis »

pulverlack ska bita bättre på krom än svartplåt, enligt firman
plundrarn
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 april 2014, 19:10:15

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av plundrarn »

Pulverlackerar rätt mycket, är inga bekymmer att lägga på en sådan bit även om den är kromad. Sålänge inte ytan är blästrad så kommer inte hållbarheten vara optimal, men antar att dom inte utsätts för några större påfrestningar?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Kromad metallplatta - Lacka svart, hur ?

Inlägg av NULL »

Chrome Stripper => NaOH 100g + H2O 1L
Skriv svar