Märkpenna för metall?

qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av qx5 »

Blanda tipp-ex med kolpulver och skriv med den?
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av H.Andersson »

Är det riktigt noga med spårbarheten tvivlar jag på att någons kvalitetsstyrningssystem tillåter en permanent märkpenna. Lite skärvätska+ spån + hantering så är den texten bortsuddad snabbare än kvickt! Brukar stämpla med vanliga sifferstansar på viktiga komponenter.

En penna med "färg" istället för bläck är denna:
Artline 400XF Paint Marker (Googla fritt efter lämpligt inköpsställe)

Ger ett "tjockt" färglager som sitter bra och med utmärkt kontrast.
Men även denna färgar av sig lite om man tex klämmer över texten i skruvstycket.

Det finns teknik för att skriva ut en schablon på specialpapper, och sedan elektrisk etsning med någon elektrolyt. Blir ju betydligt mer permanent, men inte lika djupt som med stansar. (ingen aning om pris)

Mycket material som kommer med certifikat; plåt, rör, ämnesrör, stång osv är det ju stansade id-koder på.

//H
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av Krille Krokodil »

Finns el/pneumatiska märkpennor med hårdmetallstift som är hyffsat smidiga att skriva med.
För löpnummer finns det märkstansar med 8 sifferskivor.
b085470.jpg
Men under 10+ år i spårbara industrier har jag aldrig hört något om att inte permanent
märkpenna skulle duga. Att materialet är uppmärkt är det enda som har nått mina öron,
aldrig någon diskussion om på vilket sätt det är märkt. "Någon annan" får jättegärna
läsa de rysligt spännande regelvärk... *host* regelverken och bekräfta eller dementera
detta. FDA-inspektion, fyfan då vill man inte vara chef...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av Cano »

Om du ska märka upp detaljer temporärt(?), skulle jag säga att det är bättre att sätta typ "flaggor"/lappar på lådorna/pallarna som du har detaljerna i.
Sedan märka detaljerna permanent när de är färdiga.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av Spazze »

Jag har några Edding 8404-001 aerospace pennor på jobbet, eftersom det var bland det första som jag hittade på Farnell. http://se.farnell.com/edding/8404-001/m ... 0000005221
Smal spets och färgen verkar försvinna från dom flesta släta ytorna med hjälp av isopropanol.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av säter »

Krille Krokodil skrev:Men under 10+ år i spårbara industrier har jag aldrig hört något om att inte permanent
märkpenna skulle duga.
På den tiden jag körde detaljer till atomkraftindustrin dög inte märkpenna.
Alla nummer som bearbetades bort, skulle stansas om.

Även jag är intresserad av pennor som fungerar även fast ytan är lite "flottig".
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av hyperion »

Tack för alla svar! Jag behöver inte spårbarhet mer än att jag vill ha koll på vad det är för material jag har och jobbar med. Är ju helt ny på detta med metallbearbetning så man försöker snappa upp så mycket info som möjligt och det underlättar när man söker info om hur man gör ditt och datt, om man vet vilket material man jobbar med :) Ska testa lite förslag som kommit upp här och återkommer med resultat.

Tack igen.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av Rohan »

Finns något som kallas för engineer's chalk, har inte testat men någon annan kanske har erfarenhet? Det ska funka i skitig verkstad.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av säter »

Jag brukar köra med vaxkrita om materialet ska ligga utomhus.
Bubben
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 september 2007, 09:53:06
Ort: Järfälla

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av Bubben »

Jag har ibland behov att skriva direkt på metall och har oftast kört med Pilot Silver/Gold Marker som finns i de flesta butiker som har ett någorlunda utbud av pennor. Nackdelen med dessa att dom inte räcker så länge och att dom torkar ut så småningom.

Pratar om dessa: http://www.kontorsvaror.se/markpenna-pi ... 87950.html

Det verkar f.ö. finnas en del att välja på dessutom på den här sajten. /JEH
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av hummel »

meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av meconer »

Vi har en slags gnistpenna som vad jag förmodar arbetar efter sänkgnistprincipen. Med den skriver man med gnistbildning. Det blir en tydlig markering som inte går bort lätt. Inte heller med sprit som TS ville ha. Jag har ingen aning var man kan köpa såna nuförtiden men den är väldigt smidig.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:23:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Märkpenna för metall?

Inlägg av slurry »

Fettkrita används ju för det mesta...trodde jag iallafall?
Det sitter ok och funkar lika bra på en H-balk och en svinländ som på en berghäll.
Edding 950 heter min men jag googlade och hittade inte någon butik så där direkt, liknande pennor finns på t ex Swedol,

Bild


Annars är det vita/svarta flödande permanentpennor som Edding 750 och 751,
jag har just nu en artline 400 som är bra, den finns även som svart.
http://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=4364
Skriv svar