2 komp. skumisolering

timmerman
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2014, 21:32:02

2 komp. skumisolering

Inlägg av timmerman »

Någon som vet vilka tillbehör och utrustning som behövs och vilka alternativ som finns för byggnadsisolering med 2 komp. skumisolering?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av TomasL »

Tja det beror ju på hur mycket du vill ha, men det finns sprayflaskor i vanlig storlek som är 2-komp.
timmerman
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2014, 21:32:02

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av timmerman »

Ca 50 m2 med 10 cm tjocklek till nuvarande projekt. Är dock intresserad av materialet och tekniken i allmänhet. Har frågat runt hos några bygghandlare men ingen har vetat nåt om det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av TomasL »

Ok, vad skall du göra?
Eftersom skummet expanderar rätt kraftigt, så måste du skumma i en press.
timmerman
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2014, 21:32:02

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av timmerman »

Skall fylla mellan yttervägg och innervägg med armering av hönsnät av vilka båda är av spåntat trä 22 resp 18 mm tjock med infästning i stomme ca 130- 90 cc. Torde klara en del tryck men det finns gott om öppningar och hade tänkt mig 1m2 i taget för att unvika fickor. Sen tänkte jag spruta innertak och bjälklag på nät fritt utan press. Där finns gott om marginal så expantionen torde inte var något problem förutsatt duglligt aplikationsverktyg, vill gärna "lära känna" materialet så viss okynnesskummning är ok. Har tidigare använt enkomponent på flaska och pistol men blir onödigt dyrt på stora ytor samt har svårberaknad och kraftigt varierande expantionsförmåga.
Senast redigerad av timmerman 4 november 2014, 23:17:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av TomasL »

Armeringen lär inte hjälpa, väggen kommer att se ut som en fotboll.
Använd vanlig isolering i stället.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mitt inlägg försvann, men det mycken info på nätet, har du sökt? http://www.isopol.se/
timmerman
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2014, 21:32:02

Re: 2 komp. skumisolering

Inlägg av timmerman »

Tack för länken, märkligt jag missat deras polyetankit, var polyetan jag tänkt mig. Konstruktionen är i viss mån utformad med skummets tillskott av bärighet i åtanke samt förhållanden värme/kyla/kondens. Så annan isolering skulle innebära en avsevärd försämring i funktion samt ge upphov till viss förstärkning. Har tidigare sysslat med olika murtekniker vid murning med div. spillmaterial och tror skummisoleringarna i vissa fall kan ersätta bruket, inte aktuellt i detta fall men därav mitt almänna intresse av materialen och tekniken.
Skriv svar