Fyrkantsbalk med glidpassning

Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av Walle »

Kanske en kryptisk titel..

Jag söker ett par fyrkantsbalkar, den ena ca 100x100 mm, kanske 5-6 mm materialtjockleck och kanske 2.5 meter lång, den andra något större med lagom glidpassninging, kanske 50 cm lång.

Tanken är att bygga en simpel borrigg med grindfäste (S40), där man hänger upp en vanlig tryckluftsborr.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av gkar »

Kolla tibnor och din lokala stålnasare efter VKR/VKK rör. Man brukar kunna köpa färdigkapat exakt det man vill ha.
Dessa kostar ca 20sek/kg.

Finns i många olika storlekar. Välj något bra, sedan anpassar du materialtjockleken så att du får lämpligt glapp.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av säter »

Det brukar vara svårt att få sådant där att lira.
I alla fall om man vill ha det hyfsat glappfritt.
Dessutom är det en svets invändigt som ställer till det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av Krille Krokodil »

Lagom glidpassning är några 0.01 mm. :humm: I tex hissar så är det precisionsslipade
stålskenor som glidlagrena går mot.

Men man kan tänkta sig några andra lösningar som skulle fungerar på en sådan grov balk, tex
rullagger/plasthjul som är fasta på ena sidan och på andra sidan trycks mot balken med tallriksfjädrar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av LaRdA »

Det man kan göra är att välja ett lite större rör utvändigt där du invändigt i vardera änden skruvar fast glidplattor av lämplig plast i rätt tjocklek för att ge en bra passning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av Walle »

Glidplattor var min första tanke, och det verkar ju vara rätt väg att gå! Nylon eller teflon borde funka rätt bra, i kombination med fett.

Problem nummer två är att jag behöver en sekundär glidlagring, eftersom man bör fjäderbelasta borrmaskinen. Håller vanliga lite kraftigare skenstyrningar? Eller ska man kika på någon lösning med glidbussningar? Slaglängden behöver inte vara speciellt lång, 100 mm räcker mer än väl!

Här är en första skiss på hur det skulle kunna se ut (men jag tvivlar starkt på skenstyrningen, så den ska nog ersättas):
minirigg.JPG
Till fjäderbelastningen funderar jag på om man inte kan använda en luftcylinder? Då borde man dels kunna ha en manometer för att se borrkraften, och dels kunna automatisera styrningen med hjälp av en lufttrycksensor, en proportionelig hydraulventil (till styrningen av hydraulmotorn som driver skruven som inte syns i bilden) och en PLC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av Forsgren »

Fundera en vända till på fettet, kan bli så att fettet gör att skit fastnar på glidytorna och gör så att dom slits mer än dom gjort utan fett. Liknande konstruktion finns på tex utskjut på skogskranar. Jag har struntat att smörja med olja som det står att man ska och kan inte se att dom slits nå märkbart..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av LaRdA »

Med rätt skenstyrning så ska det vara stabilt nog.
Och som Forsgren säger så bör det inte vara några problem att köra utan fett på balken.
Vi tillverkar bland annat lyftbord på jobbet, och där så används osmorda glidklossar i plast av just den anledningen, och livslängden på dessa är mycket lång.
Eugene
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 november 2009, 15:36:29

Re: Fyrkantsbalk med glidpassning

Inlägg av Eugene »

Till glidytor så hade jag tittat på Delrin i första hand.

M.V.H.
Eugene
Skriv svar