3D-Plast testning.

Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

3D-Plast testning.

Inlägg av Eli »

Det blir rätt kostsamt att själv handla & jämföra flera plaster av olika typ & från olika leverantörer.
Har sett svenska PLA priser på 195- 570Kr.
Skiljer kvaliteten verkligen lika mycket, eller är prisskillnaden är omotiverad?

Jag funderar på om man kan komma fram till några enkla standardtester som var och en kan göra , med billig, hemmagjord utrustning, för att sedan lista och jämföra t.ex. här.

Tester bör göras på ny tråd och inte efter printning, eftersom inställningar & printkvaliteten har alltför stor inverkan.

Draghållfasthetsprov är troligen en av de enklaste proven.
För detta tänker jag mig en hävstång där man i ena ändan fäster t.ex. 5 cm tråd av provet
och i andra ändan hänger på vikter ( kanske i en kasse eller en plastdunk som fylls med vatten ) tills brottet kommer.

Brythållfasthet / seghet? Hur? Förslag!

Hårdhet, töjning? Hur? Förslag!

Krympning & vidhäftning är nog svårast att jämföra:
Vad annat?
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: 3D-Plast testning.

Inlägg av peolah »

Jag blir lite förvånad av att ingen annan än så länge har svarat på denna tråd!
Tycker absolut du har en riktigt bra ídé här! :tumupp:

Jag själv är väldigt intresserad av olika materials hållfasthet, bästa smälttemperaturer, lösningsmedel för efterbehandling eller noozle stopp mm, eftersom jag har en UP som man inte kan (så lätt) ändra temperaturer så jag kan inte vara behjälplig med sådana temperaturtester just nu. Men jag skall snart köpa en bättre 3D-Printer senare, men kag avvaktar lite för det händer mycket på marknaden nu. Hoppas nu att folk kan fylla på denna tråd med sina erfarenheter om olika leverantörers PLA / ABS / Hips osv !
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: 3D-Plast testning.

Inlägg av lgrfbs »

Det är bara att sätta upp en Wiki sida där ni punktar upp exakt hur testen ska genomföras och listar era resultat.
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... 6rteckning

Eftersom jag själv inte stökar runt med egen 3D printer, men gillar idén. :tumupp:
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: 3D-Plast testning.

Inlägg av qx5 »

Om man fäster markörer på plastbiten och filmar både markörer och vattenflaska så borde det gå att räkna ut dragprovskurvan.

(foliemätare är förstås bättre men kräver mer och kostar mer)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer Plast testning.

Inlägg av Eli »

Har just öppnat en ny PLA rulle från 3D- grottan.se
och passade på att göra några jämförande test med min tidigare Kina -PLA öppnad 1404.
Båda är 1.75mm

Draghållfasthet är inte så enkelt att mäta som jag trodde.
Det blir inte ett plötsligt brott utan plasten är seg och töjer sig först under många sekunder.
Eftersom jag nyttjar en 70cm lång hävstång så syns töjningen rätt så lätt.
Jag använder värdet på kraften där jag först ser en töjning, eftersom det sedan bara är en tidsfråga.


En annan jämförande test jag gjorde men egentligen inte vet vilken egenskap jag mäter:
(Sprödhet?) Lindade tråden runt olika borr för att hitta största böjning den tålde innan den gick av.
Kina klarade 3.5mm temp@ 20grader
3D grottan " 2 mm

Inte så värst vetenskapliga tester, men tycker det ger ett visst underlag för plastval. Bättre än priset?

Fyll gärna på följande sammanställning via msg/mail!

Säljare PLA1.75mm Pris Frakt Böj Drag kp. Testare Övr.
E-bay ecamonline2012 218:- inkl.allt 3.5mm 8.7 Eli
3d-grottan.se Hallelujah Mat. 199:- exkl. 2 mm 10.6 Eli Dålig färgmättnad

Säljare ABS1.75mm Pris Frakt Böj Drag kp. Testare Övr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar