Tips köpa liten svarv eller lite större!!

nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av nhl21 »

Har intalat mig själv att jag behöver en liten svarv, och har kollat lite på en Sieg C6 som jag troligtvis kommer kunna lösa det mesta av mina behov.
Vad skall man köpa med för tillbehör till den?
Har kollat lite i England SIEG-Super-C6-Lathe och det är ju lite billigare än Schuchardt Maskin som vill ha drygt 20 000:-.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... r-C6-Lathe

Finns det någon annan svarv som jag bör titta på istället eller något annat man bör tänka på vid köp?
----------------
uppdaterad rubrik
Senast redigerad av nhl21 10 oktober 2014, 08:09:00, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av X-IL »

En begagnad Blomqvist alla dagar i veckan. Jag själv har kört mycket med en C5:a (tror jag det är) på jobbet, och en gammal Åsbrink(40-talare, kopia av South Bend precis som Blomqvist) hemma. Jag vet vilken jag väljer! OM man scoutar Blocket dagligen kan man hitta fina Blomqvist, Norbeck, Åsbrink och liknande med Nortonlåda för under 15 med massor med tillbehör, men man kanske inte hittar den varken dag ett eller dag två.
Annars en begagnad Emco 8 eller 10, många skulle även säga Myford (Super) 7.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av tecno »

Håller med föregående talare.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av swapper »

Hittar du en Emco så kolla så att kuggarna driften är hela då det är väldigt svårt att hitta reservdelar.
De flesta får tillverka reservdelar så som kuggar.
Står själv med en Emco maximat 10 med trasig matning men som fungerar mycket bra i övrigt.
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av nhl21 »

OK, jag förstår att de äldre maskinerna förmodlingen är stabilare, men vad gör dem så mycket bättre för övrigt? Verkar smidigt att bara ställa in varvtalet med ett vred istället för att hålla på med remmar och kuggar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av X-IL »

Här har du en fin maskin, dock utan nortonlåda men med kullagrad spindel: http://www.blocket.se/dalarna/Svarv_Blo ... 5.htm?aw=1

En anledning att jag hellre kör med utväxling är just det, att man får utväxling. Med en 500W(eller 350 kanske är vanligare) DC-motor med halvtaskig reglering har du ingen kraft vid låga varvtal. Dessutom är det exemplaret jag jobbat med extremt svårt att få till rätt vad det gäller glapp kontra lätthet att flytta sliderna. Tvärsliden är rentav usel på den, för att slippa glapp får man spänna så hårt att det knappt går att vrida ratten när släden är längs vissa partier av sliden. Dessutom finns det väldigt lättillgängliga tillbehör till Blomqvist då mycket som är gjort för South Bends, Boxford mfl passar.

Att byta hastighet med rem går på några sekunder, om du sen som jag har en bra VFD behöver du sällan växla om vid "vardaglig svarvning".

Nåt som påverkas väldigt mycket av stabilitet och rätt inställningar är ju resultatet. I jobbets C5:a är det väldigt svårt att få ett vettigt resultat just eftersom problem med glapp och vekhet. Kan man inte fixa det då? Jo alldeles säkert, men i mitt fall skulle det nog innebära en massa massa massa timmar med inslipning och justering, tro mig, jag har försökt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av Krille Krokodil »

nhl21 skrev:OK, jag förstår att de äldre maskinerna förmodlingen är stabilare, men vad gör dem så mycket bättre för övrigt?
De kostade flera gånger 20.000 kr som nya, bättre precision mer omsorg i varje detalj.
Och har de inte misshandlats rejält så är det mesta av den ursprungliga kvalitén kvar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips köpa liten svarv

Inlägg av X-IL »

Har stått och svarvat hela förmiddagen nu, det var visst en gammal C6 vi hade. Gammal som i 7 år eller så, men endast använd de senaste 8 månaderna. Krångligt att byta hastighet på den då det inte finns varvtalsreglering alls. Säkerhetsdetaljer som inte fungerar, dåliga gjutningar osv.

Mitt val är enkelt.
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av nhl21 »

Har tänkt om lite efter alla tips och kanske skall satsa på en med lite mer dubbhöjd men vill fortfarande ha en hyfsat smidigt svarv. Kanske en Storebro 195 eller liknande. Vad finns det för bra maskiner i den storleksklassen? Jag inser att det kommer att kosta mer än jag tänkt från början, men det är nog värt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av X-IL »

Har du platsen så, dessutom kan kilopriset bli betydligt lägre på de maskiner som inte får plats i ett vanligt hemmapularförråd/garage.
Men just Storebro är väl rätt högt värderade efter vad jag läst, har dock ingen som helst erfarenhet av större svarvar. Terho hade ju fått tag på en fin Harrison häromdagen, för ett bra pris enligt honom.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av Krille Krokodil »

Storebro 195 tycker jag är en trevlig svarv. Ligger en på Blocket nu för 22500:- http://www.blocket.se/vasternorrland/Sv ... a=23_3&w=3
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av persa »

Såg den också, men redan såld. Ett sånt tillfälle med en GK195 i det skicket och till det priset lär inte dyka upp på länge. Hoppas någon här på forumet hann se ditt inlägg och kasta sig på luren
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av nhl21 »

Jag såg den också men var för sent ute. Hoppas att det dyker upp någon mer till vettigt pris.
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av nhl21 »

Har hittat en Emco Maximat med frässats men det är ingen chuck på den, går det att byta till en vanlig chuck?
Verkar vara en trevlig maskin storleksmässigt.
Har inte fått något pris på den än, vad kan den vara värd?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips köpa liten svarv eller lite större!!

Inlägg av X-IL »

Ja det är klart att det går, försökte hitta vilken spindelnos den hade men hittade inget, mycket annat läsvärt här dock: http://lathes.co.uk/emco/page8.html

Reservdelslistan säger Camlock 4 så det ska ju stämma kan man tänka: http://www.emcomachinetools.co.uk/LinkC ... uage=en-GB

EDIT: Och när de finns från 1350kr inkl frakt så är det inte mycket att orda om: http://www.ebay.com/itm/6-3-jaw-self-ce ... 33853d6e58

EDIT2: Värde? Ja det beror ju på tillbehör, hur komplett den är, defekter osv, men 20 000 känns inte för mycket i alla fall.
Skriv svar