Teuber aluflaska påfyllning CO2?

xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Teuber aluflaska påfyllning CO2?

Inlägg av xxargs »

man kan kyla luft väldigt mycket mera om man samtidig utför ett arbete - tex. en luftturbin. - men sådana rörliga delar som expansionsventil i en kylmaskin vill man inte ha och dessutom har man problemet att återföra kraften till kompressorn på ett bra sätt.

Det är väldigt dyr luft som cirkulerar i planets ventilation om man tittar på vad den kostar i soppa att få fram och kyla denna då den i sammanhanget till synes lilla luftuttaget från en lämplig kompressorsteg i turbinen, kostar väldigt mycket i minskad kraft i turbindelen i jetmotorn som annars gått för framdriften
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Teuber aluflaska påfyllning CO2?

Inlägg av GalFisk »

Jag har fyllt paintballflaskor. Om det är samma gänga som de borde det inte vara svårt. Jag skulle dock inte vilja fylla någon flaska där datumet för trycktest har gått ut.
Här finns info om CO2-fyllning, paintballflaskor och sodastream: http://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/co2_info.htm

Jag har en femliters (=3.6kg) CO2-tank med stigrör som jag fyller ifrån. Kostar kanske 400 att byta en tom mot en full (det var några år sen jag bytte senast). Jag la den tomma flaskan i frysen innan påfyllning, för att få en tryckskillnad mellan tankarna (nödvändigt för att fylla flytande gaser), vid påfyllningen når flaskan nästan rumstemperatur igen. Jag väger flaskan under påfyllnaden för att veta när den är full.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Teuber aluflaska påfyllning CO2?

Inlägg av X-IL »

Kolla om du kan hitta adaptrar i akvarievärlden annars, många bygger CO2-system för växtakvarium.
Skriv svar